بهم‌ریختگی در مجموعه سیاستگذاری آمریکا

© Fotolia / Curioso Photographyآیا سیاست ترامپ جنگ است؟
آیا سیاست ترامپ جنگ است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا سیاست ترامپ جنگ با ایران است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»،نوعی به هم ریختگی و آشفتگی در مجموعه سیاستگذاری آمریکا وجود دارد. سیاست ترامپ جنگ نیست.

علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در خصوص رفتار مقامات آمریکا در رابطه با ایران گفت:« اینکه جان بولتون به عنوان فردی تندرو و جنگ طلب روی کار آمده نمونه دیگری از چنین آشفتگی است. این را می‌توان از جابجایی قابل توجه مسئولان مهم و کلیدی در کابینه ترامپ مشاهده کرد. چون سیاست ترامپ جنگ نیست.

آمریکایی‌ها در چند سال گذشته در صحنه‌های مهم نظامی همچون افغانستان، عراق و سوریه و اکنون در یمن حضور داشته و صدها میلیارد دلار هزینه داده و هزاران کشته داده‌اند. لذا دیگر جامعه، افکار عمومی و حاکمیت آمریکا ظرفیت تحمل جنگ دیگری را ندارد. البته که از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کرده و تحلیل می‌کند. این همان سیاست نخ نمای قدیمی چماغ و هویج است که پیشنهاد مذاکره داده و شماره می‌دهند و از طرف دیگر اقداماتی را انجام داده که نشان دهنده طراحی برای تغییر در سیاست جمهوری اسلامی ایران است. غافل از اینکه سیاست‌های ما در منطقه منطقی و ضد تروریسم است. ما دنبال صلح و آرامش در منطقه بوده و قطعاً این سیاست با چنین شگردهایی تغییر نمی‌کند.

خبر خوب دیپلمات آمریکایی برای ایران - اسپوتنیک ایران
خبر خوب دیپلمات آمریکایی برای ایران

مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که اگر اتفاقی در منطقه حساس خلیج فارس رخ دهد بخش مهمی از اقتصاد جهان که به نفت گره خورده با مشکل مواجه شده و ضربه محکمی به اقتصاد آمریکا وارد می‌شود. لذا فکر نمی‌کنم که آمریکا دچار چنین خطایی شود.

آمریکا بعد از خروج از برجام به عنوان یک توافقنامه رسمی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل دنبال آن بود که فشار بر ایران را افزایش دهد؛ برای این کار تحریم‌های غیر قانونی را تحمیل کرده و اقداماتی همچون انتقال ناوهای آمریکا و انجام برخی مصاحبه از سوی عناصر تندرو همچون جان بولتون را در پیش گرفت. همه این کارها با هدف تبعیت ایران از آمریکا و تسلیم شدن در برابر خواسته‌هایشان بود.

ما در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا در منطقه می‌ایستیم و از این سیاست‌های غلط دنباله روی نخواهیم کرد. آنها فکر می‌کنند با این سیاست‌ها در کنار ارائه پیشنهاد مذاکره با هدف فضاسازی موهوم روانی در جامعه می‌توانند سیاست‌های ما را عوض کنند. اما سیاست‌های ما قانونی، منطقی، شفاف و صریح است.استفاده از فضاسازی روانی با هدف اعمال سیاست‌های آمریکا در منطقه انجام می‌شود».

پنجم ماه مه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت که واشنگتن به منظور مقابله با سیاست های ایران، بمب افکن هایی را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد و یک گروه تجهیزات نظامی به رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به این منطقه ارسال می کند. این ناو آمریکایی هم اکنون در دریای مدیترانه قرار دارد.

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала