گزارش و تحلیل

آیا قطر آماده جنگ با ایران است؟

© AP Photo / Pool/Brendan Smialowskiآیا قطر آماده جنگ با ایران است؟
آیا قطر آماده جنگ با ایران است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا قطر به دلیل کمک های ایران در زمان بحران اقتصادی نقش میانجیگری در بحران ایران و آمریکا را بر عهده می گیرد و یا با پایگاه های نظامی آمریکا در قطر همسو می شود.

با گذشت چند روز از آغاز تنشج جدید میان آمریکا و ایران در منطقه، نمایندگان نیروهای مسلح قطر و فرماندهی مرکزی ناوگان هوایی آمریکا توافق مربوط به مقررات اقدامات برای نیروهای ناتو در دولت قطر را امضاء کردند. از سوی دیگر، بزگترین پایگاه نظامی آمریکا العدید در قطر وجود دارد. در عین حال وزیر امور خارجه قطر در روزهای اخیر برای مقابله با تنش در خلیج فارس با همتای ایرانی خود در تهران مذاکره کرد. هدف از این سفر، فرصت های جدیدی برای حل بحران رو به رشد بین ایران و ایالات متحده اعلام شده است. آیا قطر در جنگ و رویارویی با ایران نقش واسطه را بازی خواهد کرد یا به آمریکا به واسطه پایگاهش کمک خواهد کرد. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با جناب آقای مصیب نعیمی مدیرمسئول روزنامه الوفاق به گفتگو نشسته است. 

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و قطر - اسپوتنیک ایران
آغاز رزمایش مشترک آمریکا و قطر

_ قطر در چه شرایطی می تواند وارد مقابله نظامی با ایران شود؟ علت رفتار های دوگانه قطر چیست (از یک سو در هفته گذشته دو وزیر امور خارجه ایران و قطر با یکدیگر در تهران دیدار داشتند، از سوی دیگر توافق نامه نظامی با آمریکا در خصوص پایگاه های این کشور در خلیج فارس منعقد می نماید)؟

اولا، روند فعلی در خصوص امکان جنگ میان ایران و آمریکا یک روند تبلیغاتی است، نه در خود آمریکا این باور وجود دارد و نه شرایطی که در منطقه است به آمریکایی ها این اجازه را نمی دهد که یک همچنین اتفاقی رخ دهد. قطر پیش از این به ایران و آمریکایی ها اعلام نموده بود که نمی تواند از خاکش علیه ایران استفاده کند. این قرارداها یک اتفاق رسمی نیست و یک پروپاگاندای آمریکایی برای درگیر کردن میان ایران و قطر است. زیرا آسیب رسانی به هر کشوری که در این جنگ حضور یابد بسیار زیاد است، با توجه به پیامدهای سخت و ناگوار، هیچ کشوری خواستار جنگ نیست، حتی کشورهایی که عضو ائتلاف با آمریکا: عربستان و امارات خواهان این موضوع نیستند، بعید است این دو کشور درخواست آمریکا مبنی بر استفاده از خاک این کشورها برای حمله به ایران را بپذیرند، زیرا از هر خاکی به ایران حمله شود، این کشور پاسخگو است.

البته جنگ می تواند، وضعیت و معامله امروز منطقه را بر هم بریزد، از این رو قطری ها نیز پیش از این، این موضوع را اعلام نموده بودند، در واقع پیش از این هیچ پیامی از سوی قطر اعلام نشده بود که ائتلافی میان آمریکا و قطر علیه ایران در حال تشکیل است.

_ ایران در زمان محاصره اقتصادی قطر، کمک زیادی به دوحه نمود. چرا در این شرایط قطر به جای میانجی گری به آمریکا اجازه می دهد که با پایگاه های خود در خلیج فارس جولان دهند؟ 

تشکر قطر از ایران - اسپوتنیک ایران
تشکر قطر از ایران

اولا این پایگاه ها قبلا وجود داشته است. این پایگاه ها در زمان بحران عراق ایجاد شد و بارها گفته شده است که از پایگاه های امریکا در قطر علیه هیچ کشور همسایه استفاده نخواهد شد. قطری ها بارها این موضوع را تاکید کردند و اعلام نموده اند که حمایت های ایران در زمان بحران محاصره اقتصادی را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

ایران نیز به دنبال تنش زدایی در منطقه است، نه تنها در آن زمان به قطر بلکه به هر کشوری که دچار مشکل و بحران کمک خواهد کرد. ایران صراحتا به همه کشورهای منطقه اعلام نمودند که به خواسته های امریکا در منطقه عمل نکنند، زیرا ایران از نظر جغرافیایی و استراتژیک و هم از نظر امکانات دفاعی در شرایط مسلط بر کل منطقه خلیج فارس است. اگر چه تا کنون هیچ اقدامی نکرده است این است که ایران اغازگر تشنج نخواهد بود. باید در نظر داشت که تنها کشورهای اغازگر جنگ در منطقه نمی توانند جنگ را به پایان ببرند زیرا مساحت جنگ به میزان مشارکت کنندگان گسترش خواهد پیدا کند. از این رو قطری ها هرگز این ریسک امنیتی علیه کشور خود را انجام نمی دهند. زیرا اگر از طریق یک کشوری علیه کشوری دیگر در منطقه حمله صورت بگیرد، کشور واسطه نیز درگیر خواهد شد. از طرف دیگر با شروع جنگ، مشکل ترانزیت نفت از خلیج فارس به عنوان پایه حیاتی غرب است، وجود خواهد شد.

در واقع این دلیلی است که بدانیم هیچ جنگی در کار نیست. این تبلیغات و مانورها به گفته خود ترامپ تنها به دلیل فشار اقتصادی است.

اما اگر خدای نکرده جنگی رخ بدهد، تنها ایران آسیب نخواهد دید، باید دانست که آغازگران جنگ آسیب بیشتری خواهند دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала