گزارش و تحلیل

اگر همپیمانان ایران این تسلیحات را دارند پس ایرانی ها چی دارند؟

© Fotolia / Mark Rubensاگر همپیمانان ایران این تسلیحات را دارند پس ایرانی ها چی دارند؟
اگر همپیمانان ایران این تسلیحات را دارند پس ایرانی ها چی دارند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به همان نسبت که تنش ها در چند هفته اخیر میان ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش یافته بود ظاهرا وساطت ها و میانجی گری ها هم به همان نسبت افزایش یافته.

همه متفق القول هستند که ایالات متحده با اعزام ناوهای نظامی خود و بالا بردن تنش های کلامی مسبب این تنش ها بود اما نکته قابل تامل این است که ایرانی ها بخوبی توانستند این ماجرا را مدیریت کنند و از آن امتیاز بگیرند.
آمریکایی ها تصور داشتند اگر همزمان با به صفر رساندن صادرات نفت ایران به منطقه لشکر کشی کنند ایرانی ها کرنش می کنند و از ترس به همه خواسته های ایالات متحده تمکین می کنند اما مشاهده کردیم که ایرانی ها خود را برای چنین شرایطی آماده کرده بودند و فضای رویارویی با تشنج را بگونه ای مدیریت کردند که کل جهان دلواپس اتفاقات این منطقه گردد.

ناوها و کشتی‌های آمریکایی حاضر در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
کدام کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ایالات متحده وارد خلیج فارس شده‌اند؟
تا قبل از این ماجرا بسیاری از کشورهای جهان کنار نشسته بودند و باور داشتند اتفاقاتی که پیش آمده مربوط به ایرانی ها هست و به آنها ربطی ندارد تا بخواهند به آن ورود کنند.
آمریکایی ها هم باور داشتند که کل فضای رویارویی را می توانند در خلیج فارس محصور کنند و ایران را به نوعی محاصره کنند.
ایرانی ها با تاکتیک های بسیار زیرکانه بخوبی توانستند کاری کنند که همه متوجه شوند وقتی می گویند اگر ایران نفت صادر نکند هیچ کشوری در منطقه نفت صادر نخواهد کرد یعنی چه و اینکه توانایی این کار را دارند و اگر اتفاقی در این منطقه رخ دهد تاوانش را فقط ایرانی ها نخواهند داد.
در حالی که بسیاری تصور می کردند منظور ایرانی ها بستن تنگه هرمز است ایرانی ها نشان دادند که به همراه متحدانشان می توانند کل منطقه را به آتش بکشند و آنوقت دیگر چاه نفتی وجود نخواهد داشت که بخواهد از آن نفت صادر شود و بالطبع کل جهان درگیر این ماجرا خواهد شد.
آمریکایی ها با هیاهوی زیاد تصور می کردند که با توجه به تسلیحاتی که در اختیار دارند می توانند ایرانی ها و همپیمانانشان را بترسانند اما مشاهده کردیم که بر عکس این آمریکایی ها بودند که مجبور شدند در مقابل ایران و همپیمانان ایران در منطقه عقب نشینی کنند و متوجه شدند که طرف مقابل بی باک تر از این حرف ها است.
واکنش کلینتون به تنش بین  آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش کلینتون به تنش بین آمریکا و ایران
با اینکه حمله انصار الله به خط لوله های عربستان سعودی به دلیل جنگ این کشور با یمنی ها می باشد اما توانایی هواپیماهای بدون سرنشین انصار الله به عبور از همه دفاع های فوق مدرن آمریکایی نشان داد که چه فناوری ای در اختیار انصار الله برای ساخت پهباد ها است و به قول معروف اگر انصار الله چنین پهپاد هایی را دارند پس خود ایرانی ها چی دارند؟
همچنین درگیری کوتاه اسرائیلی ها با فلسطینی ها که منجر شد فلسطینی ها حدود هفتصد موشک طی دو روز بر سر شهرهای اسرائیلی بفرستند نیز خود معانی زیادی داشت.
همه می دانند که آمریکایی ها هیچ تسلیحاتی را از اسرائیل دریغ نمی کنند و در زمینه سیستم های دفاعی پیشرفته ترین سیستم هایشان در اختیار اسرائیل است اما این موشک ها به راحتی توانستند از سیستم دفاعی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین عبور کنند و به اهداف خود اصابت نمایند.
باز هم این سوال مطرح شد که اگر فلسطینی ها چنین موشک هایی را در اختیار دارند پس ایرانی ها خودشان چی دارند؟
علیرغم اینکه هنوز هیچ شواهد و یا مدارکی وجود ندارد که ثابت کند ایران و یا همپیمانان اش در ماجرای حمله به نفت کش های فجیره مرتبط هستند اما به هر حال این حمله نشان داد که چه قدر امنیت صدور نفت منطقه خاورمیانه شکننده است و چه همپیمانان ایران این کار را انجام داشته باشند چه غیره پس به راحتی می توان همه نفت کش هایی که می خواهند نفت جایگزین نفت ایران را صادر کنند غرق کرد.
حمله به منطقه سبز در بغداد هم پیغام های زیادی در پی داشت.
آمریکا : حضور ما در منطقه برای جنگ با ایران نیست - اسپوتنیک ایران
آمریکا : حضور ما در منطقه برای جنگ با ایران نیست
بزرگترین سفارت ایالات متحده در خارج این کشور در بغداد قرار دارد و منطقه سبز یک فضای به شدت حفاظت شده می باشد اما چند موشک معمولی کاتیوشا کافی بود تا آژیر های خطر سفارت آمریکا را به راه بیاندازد و همه دیپلمات های آمریکایی را وادار کند تا به پناهگاه ها بروند.
همین ماجرا می تواند در مورد پادگان های آمریکا در منطقه که هزاران سرباز در آن حضور دارند نیز صدق کند.
وقتی یکی از رسانه های داخلی ایران فیلمی از پرواز پهبادهای ایرانی بر فراز ناوهواپیما بر آمریکایی منتشر کرد، برخی رسانه های آمریکایی و اروپایی اقدام به تجزیه و تحلیل این ماجرا نمودند و در یکی از مناظره هایی که بنده در آن شرکت داشتم یک کارشناس نظامی آمریکایی مدعی بود که این تصاویر مربوط به دو سه سال قبل است و جدید نیست.
بنده هم در پاسخ به او گفتم من کارشناس نظامی نیستم که بخواهم این فیلم را تجزیه و تحلیل کنم اما به فرض که حرف شما درست باشد، اگر ایرانی ها دو سه سال پیش چنین فناوری ای را داشتند که پهبادهایشان بتواند به این شکل نزدیک ناوهای هواپیمابر شما بشوند و تصاویر چهره سربازها را بگیرد تصور می کنید بعد از سه سال شرایط تسلیحاتی ایران چگونه است؟
ایشان گفتند برای نیروهای ما، فاجعه، فاجعه ای بسیار بسیار وحشتناک.
بله آمریکا مدرن ترین تسلیحات ساخت دست بشریت را در اختیار دارد اما بسیار آسیب پذیر می باشد و این نکته بسیار مهمی است که آمریکایی ها از ماجراهای اخیر دریافت کردند.
با این شرایط ایران موفق شد کل جهان را درگیر ماجرا کند و از شرایط محاصره طوری که در آن قرار داشت عبور کند.
این سیاست ایران منجر شده امروزه کل کشورهای جهان تلاش کنند تا راه و چاره ای برای این اختلافات پیدا کنند وماجرای اختلافات ایران و آمریکا از بن بست خارج شود.
جالب اینکه عموما همه آمریکا را مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی می دانند چون آمریکا بود که از برجام خارج شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала