گزارش و تحلیل

توانایی چین در مهار فشارهای آمریکا علیه ایران

© REUTERS / Hyungwon Kangتوانایی چین در مهار فشارهای آمریکا علیه ایران
توانایی چین در مهار فشارهای آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین می تواند یکی از اهرمهای قوی برای مقابله با فشار اقتصادی و سیاسی بر ایران باشد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفر خود به پکن، از دوستان خود منجمله چین و روسیه خواست تا روابط تجاری خود را با ایران عادی سازند و همچنین اقدامات خاصی را برای حفاظت از برجام انجام دهند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگو با ظریف خاطر نشان کرد که چین به طور جدی از این سند حمایت می کند و انتظار دارد در کنار ایران بتواند موانع را برای اجرای کامل آن پشت سر بگذارد. در مورد جزییات بیشتر با آقای حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین به گفتگو نشستیم.

لطفا در مورد سفر ظریف به چین و مهمترین دستاوردهای این سفر بفرمایید؟

پیرو سیاست جدید ایران درباره نحوه تعاملش با برجام احتیاج بود که یک هماهنگی با کشورهای به اصصلاح همسو با ایران در برجام انجام شود که لذا در این راستا سفر به روسیه و چین انجام شد. در این سفر ما مسائلی از جمله محدودیت هایی که باعث شده بود که چینی ها ارتباطشان با ایران قدری محدود شود داشتیم که باید در این مورد بحث می کردند و برنامه ریزی می شد برای اینکه بتوانند در آینده روابط از روی ریل منظم تر و بدون مانعی پیش برود، این سفر با این هدف انجام شد و سفر موفقیت آمیزی هم بود.

سفر برجامی ظریف به چین - اسپوتنیک ایران
سفر برجامی ظریف به چین

در شرایط سخت تحریم های آمریکا علیه ایران، چین چه کمکی به ایران می تواند بکند؟

تحریم ها را خود ایران باید با آن مقابله کند و ایران هم ظرفیتهایی متناسبی را حد توانمندی اش آماده کند که بتواند تحریم ها را دور بزند یا با آن مقابله کند. ما بیشتر موضوع اصلی مان نحوه کار خود برجام است که کشورهایی که امضا کننده برجام هستند، بتوانند در واقع تعهداتشان را درون برجام خوب اجرا کنند یا به آن متعهد بمانند. که در این زمینه اروپایی ها مقدار زیادی تعلل داشتند. چین و روسیه هم یک مقداری محدودیت هایی به آنها اعمال شده بود. این موضوع برای بهبود روابط دوجانبه باید یک مقداری حل و فصل می شد.

تاثیر روابط چین با ایران بر مقابله با تحریمات و فشار آمریکا چگونه است؟

فشارهای آمریکا زیاد است و چین و روسیه نمی توانند فشارهای آمریکا را برگردانند. ما فشارهای آمریکا را خودمان داریم تحمل می کنیم. منتها یک سری تعهداتی هم در ارتباط با روابط دو جانبه و هم در ارتباط با توافقنامه هایی که امضا شده است و بین ما وجود دارد که به آنها باید بیشتر رعایت و عمل شوند.

سیاست یکجانبه گرایی دولت آمریکا اتخاذ کرده که در این سیاست یکجانبه گرایی هم چین دارد صدمه می خورد هم روسیه و ما هم به یک نحوی داریم صدمه می خوریم. اینکه کشورهایی که از یکجانبه گرایی آمریکا دارند صدمه می خورند بتوانند با همدیگر یک تشریک مسائی داشته باشند که این سیاستی که خلاف مسائل بین المللی است و به احتمالی هم تولید کننده درگیری و جنگ و خونریزی خواهد شد این را بتوانیم قدری با همدیگر کنترل کنیم به نفع سه کشور خواهد بود و فکر می کنم که باید در همین سیاست پیش برویم و امیدواریم که در حدی که این کشورهای که قدرتهای بزرگ جهانی هستند سهم بیشتری از این مقابله را به عهده بگیرند و منتظر کشورهای کوچکتر نباشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала