دلیل سفر ناگهانی وزیر خارجه عمان به ایران چیست؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaدلیل سفر ناگهانی وزیر خارجه عمان به ایران چیست؟
دلیل سفر ناگهانی وزیر خارجه عمان به ایران چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه عمان در اوضاع تنش بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری های ایران، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در سفری که از قبل اعلام نشده بود به ایران وارد شد. برنامه سفر وی، ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تبادلات آنها در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام گردید.
در عین حال سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران در شرایط تنش میان ایران و امریکا در خلیج فارس را نمی توان بدون دلیل خواند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که طرف عمانی میانجی گری را برای حل برخی مسائل پیش آمده میان ایران و امریکا آزادی زندانیان دو کشور پیش برده است. سفر بن علوی در حالی صورت می گیرد که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا، چهارشنبه هفته قبل در تماس تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان، درباره ایران و موضوعات دیگر گفت‌و‌گو کرد و وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پمپئو در این تماس درباره آنچه «تهدید‌های ایران در منطقه» می‌خواند، با پادشاه عمان صحبت کرده اند.
البته باید اظهارات اخیر «حنینه المغیری» سفیر عمان در امریکا را نیز مد نظر داشت که گفته بود: «اگر تهران و واشنگتن به میانجی‌گری باور داشته باشند، ما آماده کمک به حل این بحران هستیم».
موضوع میانجی گری مسقط میان تهران و واشنگتن در تابستان سال گذشته و اوایل خروج امریکا از برجام و در آستانه وضع مجدد تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران مطرح شد زمانی که بن علوی به امریکا سفر کرد. اما در حالیکه روزنامه العرب مدعی شد تهران درخواست میانجی گری عمان را مطرح کرده، شخص بن علوی که اتفاقا در فاصله کمی از سفرش به واشنگتن راهی ایران شد، تأکید کرد که از هیچ کدام از طرف ها چنین درخواستی دریافت نکرده است.
با چنین پیشینه‌ای به نظر می رسد که سفر روز گذشته وزیر خارجه عمان به تهران در زمینه بالاگرفتن تنش‌های کلامی میان امریکا و ایران، تغییر آرایش نظامی دو کشور در خلیج فارس و رویدادهایی باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала