گزارش و تحلیل

انبار باروت ایران: چه کسی آتش را خاموش مى كند؟

© Fotolia / Peter Hermes Furianانبار باروت ایران: كى آتش سوزی خاموش مى كند؟
انبار باروت ایران: كى آتش سوزی خاموش مى كند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران شبیه یک انبار باروت شده است که تحت ریزش جرقه ها قرار گرفته است. این برای همه جهانیان بسیار خطرناک است. آغازگر این وضعیت آمریکا است که در سال گذشته بدون دلیل از معامله هسته ای خارج شد.

اسپوتنیک در این رابطه به مطلب دمیتری کیسلیوف مدیر عامل خبرگزاری "روسیه امروز" عطف توجه کرده که چنین می نویسد:

آمریکا این کار را بر خلاف اراده متحدین اروپایی انجام داد. پس از آن، آمریکا تحریم های غیرقانونی علیه ایران را اعمال کرد و از آغاز ماه مه همه کشورها را از خرید نفت، فولاد، مس و آلومینیم از ایران ممنوع کرد. ایران در پاسخ به این اقدامات اعلام کرد که می تواند رعایت محدودیت های مرتبط به صنعت اتمی را قطع کند که بر عهده خود گرفته بود. ترامپ خود را آزرده دانسته و به سواحل ایران هفت کشتی جنگی فرستاده است. آنها در خلیج فارس مستقر شده و برای عملیات حاضر و آماده هستند.

خروج شناورهای رزمی آمریکا از خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
خروج شناورهای رزمی آمریکا از خلیج فارس
این ناوگروه عبارت است از هواپیمابر Abraham Lincoln، قادر به حمل 90 فروند هواپیما و هلیکوپتر، دو ناوشکن آمریکایی McFaul و Gonzalez. در هر یک از این کشتی ها — 90 موشک بالدار کروز Tomahawkهست. در مدخل خلیج فارس نیز کشتی بزرگ ویژه خمل تفنگدران دریایی قادر به حمل تا 30 هواپیما و هلیکوپتر مدرن، از جمله جنگنده های بمب افکن نسل پنجم "اف — 35 بی" قرار دارند. کشتی حمل و نقل دریایی آرلینگتون به همان منطقه فرستاده شد، این شناور قادر به حمل 700 نفر پرسنل نظامی و 14 واحد تجهیزات نظامی است. گروه ضربتی همچنین شامل رزمناو موشکی Leyte Gulf و رزمناو Bainbridge و نظامی اسپانیایی Mendez Nunez است. علاوه بر این، سیستم پدافند هوایی Patriot در منطقه مستقر شده است. ترامپ می گوید که امیدوار است از جنگ با ایران اجتناب ورزیده شود. خوب، اما پس چرا این همه آهن به حوزه خلیج فارس منتقل شده است؟ در ایران، آیت الله علی خامنه ای می گوید که قصد ندارد با آمریکا وارد حنگد شود، ولی به مقاومت با آمریکا ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه عربستان، عادل الجبیر، گفت که ریاض جنگ را در منطقه نمی خواهد و تلاش می کند تا از آن جلوگیری شود، اما عربستان سعودی "با تمام قدرت و عزم خود" پاسخ خواهد داد، "اگر طرف دیگر، جنگ را انتخاب کند".

ناوها و کشتی‌های آمریکایی حاضر در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
کدام کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ایالات متحده وارد خلیج فارس شده‌اند؟
همانطور که می بینیم، هر سه کشور — آمریکا، ایران و عربستان سعودی — درباره جنگ صحبت می کند و این کلمه را به زبان می آورد، هرچند که می افزایند که آن را نمی خواهند. نشانه بد است. به طور همزمان، جنگ روانی آمریما علیه ایران در حال حاضر در بالاترین سطح ثبت شده است. مجله آمریکایی نیوزویک برنامه های پنتاگون را معرفی می کند: "یک منبع پنتاگون گفت که انواع گزینه ها، یک سری ضربات قدرتمند موشکی است تا تهران با مذاکرات با واشنگتن موافقت کند. صرفنظر از لفاظی های تهران اگر شما 500 ضربه در روز دریافت می کنید، آن ها به شما آسیب می رسانند، هدف ما این است. هنگامی که حریف شما ضعیف است، شما بیشتر دریافت می کنید. ترامپ معتقد است که ایران تحت چنین فشار قوی و گسترده به ناجار برای انجام مذاکرات به آمریکا رو خواهد آورد. ولی همه در این اطمینان ترامپ سهیم نیستند. آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در توییتر خود نوشت که در حال حاضر صحبت در باره هیچ مذاکره ای مطرح نیست. خامنه ای مذاکرات با امریکا را "سم" نامید و افزود که دولت کنونی ایالات متحده حتی سمی تر است.

اما جنگ به یک دلیل یا حداقل یک شرقه یا عمل تحریک آمیزی نیاز دارد. ما پیشتر گفتیم که شرقه ها هم اینک پراکنده می شوند. کسی، مطمئنا نمی دانند کی، اخیرا در آب های امارات متحده عربی به دو تانکر متعلق به عربستان سعودی حمله کرد. نفت ریخته نشد، آنها خالی بودند، هیچکس صدمه ندید، اما گزارش شد که آسیب به ساختارهای تانکرها وارد شده است. یعنی اینکه با احتیاط حمله کردند. وزیر انرژی امارات، این حمله را محکوم کرد. مصر، اردن و ایران همچنین آنرا محکوم کردند. اما با وجود همه اینها، با کنایه سرویس های ویژه آمریکا به ایران با انگشت نشان می دهند. مثل اینکه تهران در آرزوی صلح نیست. خبر حمله پهپادهای ناشناس حامل مواد منفجره به دو ایستگاه پمپاژ خط لوله نفت عربستان سعودی داده شد. هواپیماهای بدون سرنشین ناشناخته هستند. اما با سر و صدا به حوثی ها که از ایران پشتیبانی می کنند، اشاره می کنند.

روسیه در کنار 5 کشوردیگر واسطه حل درگیری آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
روسیه در کنار 5 کشور دیگر واسطه حل درگیری آمریکا و ایران
تنش به قدری بالا است که خبرهای جعلی گاه و بیگاه پخش می شود: این روزها کسی در امارات هفت تانکر را با منفجر کردن آتش زد. این خبر تایید نشد. یا اینکه در روز 18 ماه مه، بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی، اعلام کرد که در رابطه با تیرگی مناسبات با تهران نشست سه جانبه در مکه در 30 ژوئن، برگزار می شود. از رهبران شورای کشورهای حوزه خلیج فارس، اتحادیۀ کشورهای عرب و سازمان همکاری اسلامی به مکه دعوت شده است. قرار است که بحث دوباره در مورد تهدیدات از سوی ایران صورت گیرد و تلاش دیگری برای اعلام به اصطلاح "ناتو عربی" انجام شود. عنوان آن تحت سرپرستی آمریکا — MESA فرمولبندی شده است یعنی اتحادیه استراتژیک خاور میانه.

آیا این بلوک حتما تاسیس خواهد شد یا نه، معلوم نیست، همه مایل نیستند که این بلوک تاسیس شود و اختلافت متحدین بلقوه آن نیز بسیار زیاد است. و اما آیا جنگ بین ایالات متحده و سعودی ها از یک سو و ایران از سوی دیگر، بوقوع بپیوندد، سوالی داغ است. به هر حال، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ماه آوریل گفت که اگر تهران نخواهد توانست بخاطر تحریم های آمریکا از تنگه هرمز استفاده کند، ایران آنرا خواهد بست. تهدیدی واقعی است. حتی در سال 2012، دریاسالارسیاری فرمانده نیروی دریایی ایران، گفت که بستن تنگه هرمز مثل آب خوردن است.

حتی با نگاهی سطحی به نقشه، روشن می شود که تنگه هرمز یعنی چه. کافی است گفته شود که تا کنون 40 درصد از نفت جهان از طریق آن حمل می شود. مشکل است گفته شود اگر غیر از این باشد چه خواهد بود. اما به نظر می رسد که آمریکا آماده است با آتش بازی کند.

خوب، درباره روسیه چه می شود گفت؟ مسکو در حال حاضر همه چیز را در حوزه دیپلماسی انجام داده است، و به همه: آمریکا، اروپا و ایران خطر ناشی از رویارویی را توضیح داد. آیا مسکو در این قضیه دخالت می کند؟ پوتین در کنفرانس مطبوعاتی 15 مه پاسخی روشن داد: "روسیه یک تیم آتش نشانی نیست، ما نمی توانیم همه چیز را که به طور کامل به ما وابسته نیست، پشت سر هم نجات دهیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала