درخواست عربستان سعودی از اوپک پلاس

© AFP 2023 / Joe Klamarدرخواست عربستان سعودی از اوپک پلاس
درخواست عربستان سعودی از اوپک پلاس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی خواستار محکوم کردن حملات به تانکرها و خط لوله نفت خود توسط اوپک پلاس شد.

به گزارش اسپوتنیک، عربستان سعودی به شرکت کنندگان کمیته نظارت وزرای اوپک پلاس در جده پیشنهاد داد تا حملات مسلحانه به دو تانکر و خطوط لوله نفت این پادشاهی را به عنوان تهدیدی جدی برای اقتصاد جهانی محکوم کنند.
خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در جلسه افتتاحیه کمیته نظارت، که در آن 16 وزیر نفت اوپک پلاس حضور دارند اظهار داشت: "هفته گذشته عربستان سعودی هدف حمله یک خرابکاری جدی بود، اما این امر بر عرضه نفت ما اثر نگذاشت. ما از شرکای خود می خواهیم که این حملات را محکوم کنند. این حملات تهدیدی برای توازن عرضه جهانی و خطری برای اقتصاد جهانی هستند."

واکنش ایران به حوادث دریای عمان - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به حوادث دریای عمان

در همین حال، در ماه ژوئن سال گذشته، فالح تلاش ایران برای محکوم کردن تحریم‌های ایالات متحده را در اطلاعیه نهایی این نشست بی‌ثمر گذاشت.
وزیر انرژی عربستان سعودی در ماه ژوئن 2018 گفت: "اوپک سیاست خود را همواره در طی چندین دهه گذشته فارغ از بحث‌ها و اعلامیه‌ها قرار داده است و هیچ تلاشی برای نقض این پروتکل برای ما که به عنوان یک سازمان اقتصادی مبتنی بر بازار و با فاکتورهای اصلی هستیم، وجود ندارد.
لازم به ذکر است که پیش از این در 13 ماه مه دو تانکر نفتی متعلق به عربستان سعودی، مورد هدف خرابکاری در سواحل امارات متحده عربی و در تنگه هرمز قرار گرفتند. فالح خبر داد که شناورها خسارات قابل توجهی متحمل شده‌اند. وی همچنین اظهار داشت که یکی از این تانکرها برای بارگیری نفت ابتدا به سمت عربستان سعودی و سپس از آنجا به سمت ایالات متحده در حرکت بوده است.
علاوه بر این 14ام مه، خالد فالح خبر داد که هواپیماهای بدون سرنشین مسلح دو ایستگاه پمپاژ نفت در خط لوله شرق-غرب که نفت عربستان را از استان شرقی به بندر ینبو تحویل میدهد، مورد هدف قرار دادند. فرض بر این است که این حمله توسط حوثی‌های یمن صورت پذیرفته باشد. به گفته طرف صعودی هفت جسم پرنده بدون سرنشین در این عملیات خرابکاری شرکت داشته‌اند. این حمله باعث آتش سوزی و آسیب جزئی به یک ایستگاه پمپاژ شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала