ادای احترام گوگل به حکیم عمر خیام نیشابوری + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ادای احترام گوگل به حکیم عمر خیام نیشابوری + عکس
ادای احترام گوگل به حکیم عمر خیام نیشابوری + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیست و هشتم اردیبهشت ماه هر ساله به مناسبت زادروز حکیم عمر خیام نیشابوری گرامی داشته می شود.

به گزارش اسپوتنیک، امروز بیست و هشتم اردیبهشت، زادروز حکیم "عُمَر خَیّام نیشابوری"، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی است که در دوران سلجوقی می‌زیست و در سال 427 خورشیدی چشم به جهان گشود.

 خیام پس از طی تحصیلات در حوزه های مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد. حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند.

© Flickr / dynamosquitoمقبره حکیم عمر خیام در نیشابور
مقبره حکیم عمر خیام در نیشابور - اسپوتنیک ایران
مقبره حکیم عمر خیام در نیشابور

این رباعی سرا و دانشمند ایرانی در زمره دانشمندانی است که مجسمه وی در "چهارطاقی دانشمندان ایرانی" در سازمان ملل متحد قرار بنا نهاده شده است.

"چهارطاقی دانشمندان ایرانی" بنایی مجسمه‌ای، به شکل چهارطاقی است که ترکیبی از سبک‌های معماری و تزئینات هخامنشی به حساب می‌آید و در آن مجسمه‌هایی از چهار فیلسوف ایرانی "عمر خیام"، "ابوریحان بیرونی"، "محمد زکریا رازی" و "ابوعلی سینا" قرار دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران در 5 ژوئن 2009 مصادف به عنوان نشانی از پیشرفت علمی صلح‌آمیز این ساختمان را به دفتر سازمان ملل متحد در وین هدیه داد که این بنا هم‌اکنون در محوطهٔ این سازمان در سمت راست ورودی اصلی قرار داده شده‌است.

شایان ذکر است که شرکت گوگل هر ساله به مناسبت زادروز این رباعی سرا و دانشمند ایرانی لوگوی خود به تصویری از حکیم عمرخیام تغییر می دهد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала