گزارش و تحلیل

غار رستورانی در کاشان که شاید کمتر دیده اید + تصاویر

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliغار رستورانی در کاشان
غار رستورانی در کاشان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غار رستورانی با طول ۱۰۰ متر و ۸۰۰ متر مربع زیربنا یکی از بزرگترین غار رستوران های جهان شناخته شده است.

اسپوتنیک - غار رستوران "نیایش" در شهر کاشان یکی از بزرگترین غارهای مصنوعی جهان است که به عنوان دومین رستوران سنتی کاشان با فضایی کاملا دلنشین و آرام‌ بخش و خاص در دل غار در سال ۱۳۹۵ احداث شده است.

جالب است بدانید که این مکان نه تنها یکی از بزرگترین غار رستوران ها بلکه یکی از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیاست.

سرمایه گزار این مجموعه آقای امید تجلیان است و مدیریت داخلی این مجموعه به عهده آقای داوود آمرزش می باشد.

ایده طرح غاررستوران نیایش با الهام گیری از غارهای طبیعی کشور و با استفاده از بتون غنی شده به شهرداری کاشان پیشنهاد داده شده است.

مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با مسئولین این غار رستوران جذاب می خوانیم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от غار رستوران نیایش (@niyayesh_resturant)

اسپوتنیک: ایده ساخت این رستوران از کجا آمد؟

در این مکان ابتدا به کمک شهرداری آبشاری ساخته شد و سپس ایده این غار رستوران بوجود آمد.

ابتدا بر طبق ایده هایی که داشتیم با شهرداری هماهنگ شدیم و پس از مراحلی این غار رستوران ساخته شد. البته قسمتی از این رستوران را من شخصا ساخته ام. دکوراسیون و نورپردازی داخلی این غار رستوران و ایده اصلی غار نیز کار خودم می باشد اما سازه اصلی که قبلا به صورت آبشار بود، توسط پیمانکار شهرداری آقای "وطن خواه" ساخته شده است. لازم به ذکر است که این غار رستوران مصنوعی است و اینجا یک زمین صاف بود که به صورت غار درآمده است.

این مکان با طول ۱۰۰ متر و ۸۰۰ متر مربع زیربنا در گوگل به عنوان بزرگترین غار رستوران جهان شناخته شده است. این مساحت جدا از آشپزخانه و محوطه بیرونی آن است که بعدا به آن اضافه کردیم.

اسپوتنیک: چه مدت زمانی است که این رستوران ساخته شده است و ساخت آن چند سال به طول انجامید؟

ساخت این رستوران ۲ سال به طول انجامید و طراحی داخلی و نورپردازی آن با احتساب کار شبانه روزی ۳ شیفته، ۴ ماه طول کشید و در سال ۹۵ این غار رستوران به بهره برداری رسید.

اسپوتنیک: سرمایه گذاری برای این رستوران چگونه انجام شد؟

بخش عمده سرمایه گذاری برای این غار رستوران، دولتی و از طرف شهرداری بوده است. تا سال ۹۵ که این غار رستوران به بهره برداری رسید حدود ۴.۵ میلیارد تومان هزینه داشت که حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون آن را من شخصا هزینه کردم و مابقی با شهرداری بوده است.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от غار رستوران نیایش (@niyayesh_resturant)

اسپوتنیک: قیمت های این رستوران در مقایسه با قیمت های دیگر رستوران ها چگونه است؟

با توجه به اینکه این غار رستوران علاوه بر رستوران، یک محیط تفریحی است و ایده آن نو است و همچنین مردم از اقشار مختلف برای صرف غذا و تفریح به این مکان می آیند، می توان گفت که منوی قیمت آن با دیگر رستوران ها یکی است و شاید قیمت بعضی از غذاها حتی از رستوران دیگر نیز پایین تر باشد. این اقدام به این علت است که مردم از همه اقشاری حداقل برای یکبار هم که شده به این غار رستوران بیایند و فقط متعلق به یک قشر خاص و محدود نباشد.

با نگاهی به قیمت های آنلاین منوهای برخی رستوران ها در تهران، می توان مشاهده نمود که قیمت های این غار رستوران به طور متوسط از بسیاری از رستوران های بالا و مرکز شهر مناسب تر است.

اسپوتنیک: آیا مشتریان شما از این غار رستوران راضی هستند؟

به این علت که رستوران ما در ابتدای شهر قرار گرفته است و تقریبا می توان گفت که خارج از شهر است، بنابراین بیشتر مشتریان ما را توریست ها و مسافران از شهرها و کشورهای مختلف تشکیل می دهند. مردم بومی شهر کاشان به دلیل بافت سنتی حاکم بر شهر کمتر به رستوران می روند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от غار رستوران نیایش (@niyayesh_resturant)

در کل به نسبت تعداد مشتریان، رضایت ما بالای ۸۵ درصد است و متقابلا رضایت مشتریان تا به امروز به دلیل استقبال آنها نیز تا جایی که من احساس میکنم، خوب بوده است.

اسپوتنیک: چه تبلیغات درون و برون مرزی برای رستوران خود انجام داده اید؟

در طی این دو سال که از افتتاح مجموعه ما می گذرد، تبلیغات مختلفی انجام شده است. از تبلیغات در شبکه های مجازی و کانال های مختلف گرفته تا تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر و تبلیغات در اتوبوس های شرکت واحد نیز انجام دادیم. البته کمی هم خرده تبلیغات انجام گرفته شده است. مثلا در اپلیکیشن "کاشان مپ" ثبت شده ایم و هر کسی این اپلیکیشن را دارا باشد می تواند مسیر غار رستوران ما را بیابد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от غار رستوران نیایش (@niyayesh_resturant)

در مورد تبلیغات برون مرزی باید بگویم هنوز در کتاب های جهانگردی ثبت نشده ایم اما اگر راهی مطمئن پیدا کنیم که بدانیم به دست توریست های خارجی خواهد رسید مشتاق به انجام این کار هستیم. البته در حال حاضر ما میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای "آمریکا"، "نروژ"، "هلند"، "بلژیک"، "فرانسه"، "چین" و کشورهای عربی بوده ایم که معرفی میدانی این اشخاص خود نوعی تبلیغ محسوب می شود.

اسپوتنیک: آیا تحریم ها بر روی کار غار رستوران تاثیر گذار بود؟

به نظر من تحریم های داخلی بسیار بیشتر از تحریم های خارجی است و اگر ما با هم متحد باشیم، تحریم های خارجی نمی تواند چندان اثرگذار باشد. این ما هستیم که برای خود حباب درست می کنیم که سبب گرانی می شود و مسلما بر کار ما نیز اثر گذاشته و مشتری های ما کم شده است اما مردم هنوز پول کافی برای تفریح دارند ولی ترس و واهمه از آینده سبب می شود که کمتر هزینه کنند. در کل می توانم بگویم آنچنان تاثیر خاصی بر مجموعه ما نگذاشته است.

اسپوتنیک: مشتریان جذب چه قسمتی از این غار رستوران می شوند؟

گردشگران داخلی مخصوصا تهرانی و خارجی بیشتر از داخل غار بازدید می کنند و برای آنان بسیار جذاب است اما برای مردم "کاشان" که بیشتر طالب فضاهای باز هستند و در مکان های بسته زندگی نمی کنند، دوست دارند در محوطه بیرونی و قسمت استوایی باشند و برای آنان این قسمت رستوران جذاب تر است.

گاهی هم افراد برای اینکه هر دو فضا را تجربه کنند، نهار یا شام را در قسمت داخلی رستوران که غار هست میل می کنند و برای صرف دسر به محوطه بیرونی که تخت ها قرار دارند، می روند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от غار رستوران نیایش (@niyayesh_resturant)

اسپوتنیک: چه برنامه ای برای آینده غار رستوران خود دارید؟

خوشبختانه مجموعه ما در فضایی قرار گرفته که امکان گسترش خوبی دارد، کما اینکه در گذشته نه چندان دور نیز شهرداری "کاشان" در کنار مجموعه ما، مجموعه ای ساخت که ورودی آن محلی برای کاشان شناسی بود و در زیر آن تونلی به طول ۱۱ متر وجود داشت که از خیابان رد می شد و موزه خزندگان در آن قرار گرفته بود و در طرف دیگر خیابان باغ وحشی به همراه اکواریوم در دست احداث بود. اگر شهرداری امکانات خوبی در اختیار ما بگذارد و ما را حمایت کند قصد داریم محلی برای اسکان مسافران و احداث موزه نیز در نظر بگیریم تا این مجموعه کامل شود. این منطقه، منطقه توریستی است و جای کار بسیاری دارد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود.

مسافران در ابتدای ورود به کاشان خسته اند و نیازمند هتلی برای استراحت می باشند.

امیدوارم این مجموعه بتواند مکان شادی را برای مسافران به ارمغان بیاورد چرا که این مکان متعلق به من نیست بلکه متعلق به شهر کاشان و مردم است.

ما امیدواریم در صورت حمایت مردم و مسئولین این مجموعه بیشتر به جذب گردشگر خارجی و جذب سرمایه بپردازد چرا که پتانسیل آن را دارد و کمکی برای کاشان و ایران باشد و بیشتر از این بدرخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала