گزارش و تحلیل

طبل تو خالی ارتش آمریکا در خاک عراق

© AFP 2023 / Jimin LAIطبل تو خالی ارتش آمریکا در خاک عراق
طبل تو خالی ارتش آمریکا در خاک عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا از آمادگی نیروهای نظامی این کشور در عراق برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران خبر داد.

اسپوتنیک — فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان این کشور در عراق، در بالاترین مرحله آمادگی و هشدار قرار دارند و ایران نیز این اقدامات را یک جنگ روانی خواند.

پیش از این آمریکا تعدادی ناو و بمب افکن های خود را به خلیج فارس اعزام کرده است.

آمریکا دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند - اسپوتنیک ایران
آمریکا دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند

صباح زنگنه، کارشناس مسایل جهان عرب  و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در اینباره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

به دلیل ساختار سیاسی اجتماعی عراق و روابط دو کشور چه در بخش دولتی و غیر دولتی و روابط مردمی که وجود دارد این امکان را به آمریکاییها نخواهد داد که تبدیل به مکانی برای مقابله یا اقدام نظامی با جمهوری اسلامی ایران شود و مردم عراق به این موضوع واکنش نشان خواهند داد. نفوذ ایران در بین سیاستمداران و رابطه مردمی و اصطلاحا غیر دولتی که وجود دارد، مانع بسیار جدی خواهد بود.
حتی آمریکاییها نگرانی هستند که عراق محلی برای هدف گرفتن آنها قرار بگیرد و این نگرانی جدی تر از آنست که ما احساس بکنیم که عراق به محلی برای حمله نظامی به ایران قرار بگیرد و به طور کل بحث اقدام نظامی آمریکا علیه ایران یک مانور روانی و جنگ رسانی است و شواهد نشان می دهد که این اتفاق از دو منظر مخالف منافع آمریکاست. اول اینکه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکسال بیشتر باقی نمانده و طبیعی است که در این مدت کم آقای ترامپ در بره انداختن جنگ، یک خودکشی سیاسی انجام داده و هزینه بسیار سنگینی را هم برای آمریکا و هم برای عرصه بین المللی ایجاد کند. نکته دوم اینکه آمریکا بارها اعلام کرده بدنال تغییر صغر استراتژیک از خاورمیانه به خاور دور هستند، پس ایجاد یک جنگ دیگر در خلیج فارس و منطقه خاورمیانه متناقص با این راهبرد کلان آنها خواهد بود و رقیبان راهبردی آمریکا از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهند کرد.
روابط ایران و عراق مانع استفاده از خاک عراق برای حمله نظامی به ایران می شود، ما نباید فراموش کنیم که هنوز نیروهای مشاوره نظامی ایران در عراق حضور دارند و به نیروهای ارتش عراق برای مبارزه با داعش به این نیروها مشاوره می دهند. در کل این ارتباط، ارتباطی نیست که احساس کنیم جریانی در عراق خواستار به راه انداختن جنگ با ایران باشد.
حتی امروز یکی از علمای اهل سنت فتوا داد که بر جوانان اهل سنت واجب است که اگر نیروی ایرانی را تهدید کند به مقابله با آن بپردازند.
ایران و عراق به سمت تبدیل شدن به یک ملت پیش می روند، از لحاظ ارتباط مذهبی دو ملت جدا نیستند که جریانی در این کشور بخواهد برای راه اندازی جنگ با ایران تلاش کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала