نظر وزیر سابق خارجه ایران درباره امکان خروج تهران از برجام

© Photo / IRNAسیدکمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران
سیدکمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیدکمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفتگو با شبکه خبری فرانس24 ابراز عقیده کرد که جمهوری اسلامی بطور کامل از توافق هسته ای خارج نخواهد شد و هنوز امید حفظ برجام وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، بخش از سوالات و جواب های آقای خرازی در رابطه با برجام چنین است:
سوال: ایران به‌تازگی اعلام کرد که تصمیماتی را در واکنش به فشارهای آمریکا اتخاذ می‌کند. شما به‌طور اخص اعلام کردید که از این پس ایران برای تولید آب‌سنگین و اورانیوم غنی‌شده محدودیتی قائل نمی‌شود و شما دو ماه به اروپایی‌ها بیشتر مهلت دادید تا شرایط را برای کمک به بخش‌های بانکی و نفتی ایران برای خروج از انزوا ایجاد کند. این یک ضرب‌الاجل به‌طور کلی است که اروپایی‌ها پیشاپیش آن را رد کرده‌اند. آیا شما فکر می‌کنید ممکن است در نهایت ایران نیز به‌نوبه خود از توافق هسته‌ای بیرون برود؟
جواب: قبل از هر چیز این حق ایران مطابق با متن توافق هسته‌ای است که در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند برخی از تعهداتش را کاهش دهد، این حق بر اساس توافق هسته‌ای برای ایران به‌رسمیت شناخته شده است. این‌ها دو موردی هستند که می‌تواند آغازی برای این کار باشند. دو ماه به کشورهای اروپایی فرصت داده شده است.
متأسفانه این کشورها باوجود موضع‌گیری سیاسی در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای، اقدام محسوسی انجام ندادند تا مشکلات بانکی و مبادلات تجاری حل شود. این دوماه زمانی است که اروپا می‌تواند اقدامی بکند. اروپا هنوز سازوکار اینستکس را عملیاتی نکرده است. امیدوارم اروپایی‌ها در این دوماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود. البته بی‌شک این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم از توافق هسته‌ای خارج شویم بلکه به‌عکس از یک حق مصرح در توافق هسته‌ای حکایت دارد. ما انتظار داریم اروپا به‌گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود و اقتصاد ایران بتواند کارکرد عادی خودش را داشته باشد.
سوال: ولی اگر در پایان این شصت روز خواسته‌های ایران برآورده نشود، آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟
جواب: نخیر. ایران تمهیدات دیگری را اتخاذ خواهد کرد که بر اساس آن از اجرای برخی تعهدات دیگرش کاسته می‌شود، این به‌معنی خروج از توافق هسته‌ای نیست.
سوال: برای این کار دیر نیست؟ فکر می‌کنید آیا هنوز زمانی برای اروپا وجود دارد؟
ج: نخیر، بی‌شک هنوز برای اروپا زمان وجود دارد که اقدامی محسوس انجام دهد و گام اول این است که اینستکس عملیاتی شود. در واقع این سازوکاری است که اجازه می‌دهد روابط تجاری ایران و اروپا تا حدی برقرار شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала