آمریکا دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند

© AP Photo / Luis M. Alvarezآمریکا دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند
آمریکا دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده در پی روابط رو به وخامت خود با ایران، دیپلمات‌های خود در عراق را فراخواند.

به گزارش اسپوتنیک، در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا آمده است که برخی از کارمندان سفارت و کنسولگری این کشور در بغداد و اربیل که مسئول پاسخگویی در شرایط اضطراری نیستند، باید این کشور را ترک کنند. ارائه خدمات ویزا موقتا به حالت تعلیق درآمده است.
دلیل این تصمیم در این پیام مشخص نشده است. آسوشیتد پرس علت این فراخوان را روابط رو به وخامت ایران و آمریکا می‌داند. سفارت آمریکا در بغداد روز یکشنبه به شهروندان خود در خصوص "افزایش تنش در عراق" هشدار داده و به آنها توصیه کرد که از این کشور دیدن نکنند و در مکان‌هایی که پیش از این شهروندان ایالات متحده دور یکدیگر جمع می‌شدند، حضور پیدا نکنند.
هفته گذشته، واشنگتن اظهار داشت که تهدیدات جدیدی را از جانب ایران در منطقه، علیه آمریکایی‌ها و منافعشان مشاهده می‌کند. در ماه مه، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک اسکادران از بمب افکن‌ها به بهانه پاسخ به این تهدیدها به خلیج فارس فرستاده شدند. پس از این اتفاق حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که کشورش برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند.
این در حالی است که هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به طور غیر منتظره سفر برنامه ریزی شده خود به آلمان را لغو کرده و به عراق سفر نمود. وی توضیح داد که حمایت از حاکمیت ملی عراق در برابر نفوذ همسایه این کشور را ضروری می‌بیند.
ادعای تلاش گروه‌های نزدیک به ایران برای هدف قرار دادن مواضع آمریکا در حالی مطرح می‌شود که دیروز حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم این ادعا را رد کرده‌اند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته در یک نشست خبری درباره تشدید تنش در منطقه گفت: آمریکا و ایران به دنبال جنگ نیستند و بغداد تلاش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد تا اختلافات بین این دو کشور را مهار کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала