گزارش و تحلیل

پیغام های فجیره و ینبع

© AFP 2023 / Karim Sahibپیغام های فجیره و ینبع
پیغام های فجیره و ینبع - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش تعدادی کشتی در نزدیکی سواحل بندر فجریه امارات عربی متحده مورد هدف قرار گرفتند و روز بعد لوله های انتقال نفت منطقه شرقیه عربستان به بندر ینبع هدف حمله رزمندگان انصار الله قرار گرفتند، اتفاقاتی که حتی در صورت غیر مرتبط بودن با هم سوال ها وشبهه های بسیار زیادی را برای همه ایجاد کرده که آیا ایران در این ماجرا ها نقشی داشته یا نه؟

نکته قابل تامین این است که هواپیماهای بدون سرنشین یمنی برای رسیدن به اهداف خود مجبور بودند مسافتی حدود حد اقل هشتصد کیلومتر را طی کنند که حتی برای هواپیماهای جنگی هم بسیار مشکل است.
بر اساس اعلام انصار الله هفت هواپیمای بدون سرنشین مجری این عملیات بودند و علیرغم وجود مدرن ترین و پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی آمریکایی در عربستان سعودی این هواپیماها توانستند کل مسیر را طی کنند و عملیات خود را با موفقیت انجام دهند.
این ماجرا نشان می دهد که هیچ نقطه ای در عربستان سعودی مصون از حمله نمی باشد و کل تجهیزاتی که سعودی ها به امید آن برای دیگران در منطقه شاخ و شانه می کشند هیچ امنیتی را نمی تواند نه برای عربستان تامین کند و نه برای ایستگاه ها و یا چاه ها و پایگاه های نفتی این کشور.

سو استفاده از نفتکش - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اتهامات واهی به ایران در پرونده آتش سوزی نفت کش های سعودی
البته واکنش بسیار شدید فلسطینی ها به حمله اخیر اسرائیلی ها به غزه هم نشان داد که هیچ نقطه ای نمی تواند از موشک باران احتمالی مصون بماند حتی اگر توسط گنبد آهنین اسرائیل حفاظت می شود.
نوع حمله به کشتی هایی که نزدیکی بندی فجیره بودند نیز بسیار عجیب و غریب بود.
اماراتی ها تا ساعت ها از پذیرش این حمله خودداری کردند.
بسیاری دلیل این تعلل اماراتی ها را شوکه شدن آنها دانستند در حالی که برخی دیگر باور داشتند که اماراتی ها دلواپس بودند اعلام چنین اتفاقی ممکن است روی بازارهای نفت جهانی و بازارهای تجاری داخلی آنها تاثیر بگذارد و موجب فرار سرمایه ها از این کشور گردد، چون به هر حال معروف است که دل صاحب ثروت ها بسیار کوچک است و تحمل هیچ گونه تشنج و یا جنگی را ندارد و با اولین جرقه ای که ممکن است سرمایه آنها را به خطر بیاندازد سرمایه ها زود تر از صاحب هایشان فرار می کنند.
با توجه به اینکه منطقه مذکور توسط هواپیماها و نیروهای آمریکایی و فرانسوی حمایت می شود، نکته قابل تامل این بود که چگونه چنین عملیاتی بوقوع پیوست؟
نه یک کشتی و نه دو کشتی بلکه چندین کشتی.
نیروی ویژه آمریکا در مورد حملاتی که به نفتکش ها در امارات انجام شد نظردادند - اسپوتنیک ایران
نیروی ویژه آمریکا در مورد حملاتی که به نفتکش ها در امارات انجام شد نظردادند
حال برخی ممکن است سوال کنند که چرا می گوییم چندین کشتی؟
چون تا به امروز که چند روز از ماجرا گذشته هنوز معلوم نیست چند کشتی مورد هدف قرار گرفتند همان چهار کشتی ای که اماراتی ها می گویند یا هفت ویا هشت کشتی ای که برخی اخبار نقل می کنند.
به هر حال نکته قابل تامل این است که هرکه این عملیات را انجام داده هدف اش پیغام رساندن بوده نه غرق کردن کشتی ها.
طبق اخبار منتشره همه کشتی ها سوراخ های دو سه متری دارند وجایی از کشتی ها تخریب شده که این کشتی ها غرق نشوند ولی تخریب هم شوند.
طبق گفته یکی از کارشناسان نظامی اردنی که چند روز پیش در مناظره ای با هم گفتگو داشتیم عملیات در حالی انجام شده که کشتی ها خالی بودند و هیچ کشته و مجروحی در ماجرا نبوده و نقطه ای این کشتی ها مورد هدف قرار گرفته که اگر کشتی ها بخواهند بار بزنند غرق شوند ولی اگر خالی بمانند غرق نشوند، هنوز هم معلوم نیست حمله از خارج کشتی ها انجام شده یا داخل کشتی ها.
در حالی که ایرانی ها اسرائیلی ها ویا دست های پشت پرده را متهم می کنند که چنین کاری را انجام داده اند یکی از روزنامه های اسرائیلی روز گذشته غواصان قورباغه ای ایرانی را متهم کرده که چنین کاری را انجام داده اند.
نزدیک ترین فاصله مرزهای آبی ایران با نقطه ای که این کشتی ها مورد اصابت قرار گرفته اند چیزی حدود هشتاد کیلومتر است و اگر این خبر روزنامه اسرائیلی صحت داشته باشد احتمالا ایرانی ها ابر قورباغه در اختیار داشته باشند که می تواند صد وشصت کیلومتر (رفت وبرگشت) زیر آب با مهمات شنا کند، که البته بسیار عجیب به نظر می آید.
آُسیب دیدگی نفتکش نروژی در انفجارهای بندر فجیره + ویدیو - اسپوتنیک ایران
آسیب دیدگی نفتکش نروژی در انفجارهای بندر فجیره + ویدیو
حتی اگر اینها با قایق ویا حتی زیردریایی هم به این کشتی ها نزدیک شده باشند قطعا ماهواره ها و هواپیماهای آمریکایی و فرانسوی و ناو ها و هواپیما بر ها و… آنها را رصد می کردند.
اگر هم واقعا چنین کاری را انجام داده اند و هیچ کس آنها را رصد نکرده که به قول معروف باید "ای ولا" به آنها گفت و اگر اینها می توانند به این کشتی ها برسند و رصد نشوند احتمالا می توانند به هر کشتی باری و یا جنگی دیگر در منطقه هم برسند وحتی آن را غرق کنند.
البته بحث ما در این مقاله تحلیل نظامی نیست.
علیرغم اینکه طی هفته های اخیر بحث تنگه هرمز سرخط خبرهای رسانه های جهان بوده و آمریکایی ها مدعی بودند که به این منطقه لشکر کشی کرده اند تا رفت وآمد در تنگه هرمز را حفظ کنند این دو عملیات نشان داد که نیاز نیست ایران تنگه هرمز را ببندد تا صادرات نفت جهان مختل شود.
همچنین در حالی که ایالات متحده مدعی بود عربستان سعودی و امارات عربی متحده تعهد کرده اند کمبود نفت ایران در بازار را جبران کنند کشتی ها و لوله های نفتی امارات وعربستان در جایی مورد هدف قرار گرفتند که آنها باور داشتند از هرگونه حمله ای مصون می باشد.
واکنش آمریکایی ها هم بسیار قابل تامل بود.
در حالی که اماراتی ها و عربستانی ها باور داشتند که حمله به آنها مانند حمله به آمریکا تلقی خواهد شد و اصرار داشتند که آمریکایی ها نسبت به این ماجرا ها واکنش نشان دهند، آمریکایی ها آب پاکی را روی دستشان ریختند و اعلام نمودند که فقط در صورتی که نیروهای آنها مستقیما هدف قرار گیرند واکنش نشان خواهند داد.
یکی از دوستان تعریف می کرد و میگفت در کشتی مهم نیست که کشتی گیر چه قدر قد و قواره داشته باشد مهم این این که چه قدر فرز و زرنگ باشد، همه کشتی گیر های حرفه ای می دانند کافی است پاشنه طرف مقابل را بگیرند تا یک هیولا را بتوانند زمین بزنند و خاک کنند.
ظاهرا ایرانی ها هم متوجه هستند که پاشنه آشیل آمریکایی ها کجا است وبا "نرمشی قهرمانانه" هم به آمریکایی ها و هم همپیمانان آنها در منطقه نشان دادند که شاخ و شانه کشیدن ها برای کشتی گیرهای حرفه ای فایده ای ندارد.
می توان گفت علیرغم اینکه این ماجراها رسما هیچ ربطی به ایران ندارد اما به هر حال این پیغام را هم برای امارات و عربستان داشت که از امنیت شکننده ای برخوردار هستند و آمریکایی ها و دیگر کشورها از اروپا گرفته تا شرق آسیا متوجه شده اند که هر اتفاقی در این منطقه می تواند به ضرر همه شود، نه فقط به ضرر منطقه و کل جهان می تواند از هرگونه جنگ افروزی در منطقه خاورمیانه بسوزد.
در پایان می توان گفت هم آنکه می خواست پیغام بدهد پیغام خود را داده و هم آنکه باید پیغام را دریافت می کرد دریافت کرده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала