گروگانگیری سیستم مالی دنیا توسط آمریکا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoخرازی
خرازی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ایران خواهان رقابت با عربستان سعودی در منطقه است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»،رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با انتقاد از رویکرد آمریکا اظهار داشت که متأسفانه در سال‌های اخیر بارها شاهد آن بوده‌ایم که وقتی قدرت‌های بزرگ موفق نمی‌شوند از شورای امنیت مجوز لازم را برای اقدامات نظامی خود بگیرند، با تشکیل ائتلاف‌های خارج از شورای امنیت، دست به دخالت نظامی در مناطق مختلف می‌زنند تا منافع خود را تأمین کنند. نمونه آن دخالت نظامی آمریکا و متحدان آن در عراق، لیبی و سوریه است.

سیستم مالی جدید اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
سیستم مالی جدید اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا

وی در ادامه افزود:«چندجانبه‌گرایی با اقدامات یک‌جانبه آمریکا با خطر نابودی روبروست. باید تلاش جمعی برای شکل‌گیری «چندجانبه‌گرایی نوین» انجام شود.

آمریکا با سوءاستفاده از شرایطی که جهانی شدن و وابستگی قدرت‌های اقتصادی دنیا به آمریکا برای آن کشور فراهم آورده است و بر خلاف مصوبات شورای امنیت، سیستم بانکی و مالی دنیا را به گروگان گرفته با اعمال تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه کشورها شرکت‌ها و بانک‌هایی که از آن تبعیت نکنند، آن‌ها را تنبیه مالی و به قطع ارتباط تهدید می‌کند. نمونه آن را امروز در تحریم ایران و تحریم ثانویه سایر ذینفعان مشاهده می‌کنیم. آیا بر آن نام دیگری به جز امپریالیسم مالی می‌توان نهاد؟

جمهوری اسلامی ایران به دنبال رقابت با عربستان یا کشور دیگری در منطقه نیست. واقعیت آن است که گروه‌های تروریستی در صدد سرنگونی دولت‌های سوریه و عراق بودند که ایران به دعوت آن دولت‌ها و برای مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات و تمامیت ارضی این کشورها به کمک آن‌ها شتافت. درحالی‌که عربستان با حمایت از گروه‌های تروریستی در صدد سرنگونی این دو دولت بوده است. بنابراین مسئله، رقابت بین ایران و عربستان نیست، مسئله حمایت عربستان از تروریسم و مقابله ایران با تروریسم است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала