صادرات فلزات ایران در نبرد با تحریم های آمریکا

© Fotolia / Curioso Photographyایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنترل درآمد خارجی حاصل از فروش فولاد و مواد معدنی ایران، دشوار خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان معتقدند که کنترل درآمد خارجی حاصل از فروش فولاد و مواد معدنی، دشوار خواهد بود.

کارشناسان صنعت فلزات ایران اعلام کردند که صادرات فلزات این کشور دیوار سختی مقابل تحریم های ضد ایرانی آمریکا ایجاد خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش با اعمال  تحریم ها خواست خریداران آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران یا طرف های تجاری با این کشور مجازات شوند.

تحریم جدید آمریکا علیه بخش فلزات و معادن ایران - اسپوتنیک ایران
تحریم جدید آمریکا علیه بخش فلزات و معادن ایران

این تصمیم پس از بازگرداندن تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران اتخاذ شد. اما بخش معدن و فولاد ایران که دومین منبع بزرگ درآمدهای خارجی این کشور است، احتمالا با سختی بیشتری هدف تحریم ها قرار می گیرد.

به گفته کارشناسان، به دلیل تمرکز زدایی این صنعت و امکان فروش فرآورده ها به کشورهای مجاور، این صنعت برابر تحریم ها از آسیب پذیری کمتری برخوردار است.

با گزارش ایرنا، تحلیلگر صنعت فلزات ایران گفت:«آمریکا نمی تواند صادرات این حوزه را متوقف کند.

برخی کشورها و شرکت های غیرمرتبط با آمریکا برای همکاری با ایران، مناسب هستند. بعلاوه، بازارهای اصلی صادرات ما، عراق و افغانستان و به تازگی سوریه و عمان هستند.

صنعت فلزات ایران که با تحریم ها غریبه نیست، از محدودیت های اعمال شده در سال گذشته، تقریبا جان سالم به در برد. شرکت های تولیدکننده فولاد در ماه اوت سال گذشته از واردات مواد اولیه و ضروری و هر گونه مبادلات تجاری در زمینه محصولات فولادی منع شدند، اما صادرات برای همان سال به قوت خود باقی ماند».

آمار رسمی حاکی است که صادرات مواد معدنی ایران در مدت یک سال گذشته، حدود 20 درصد افزایش یافت و به 6 میلیارد و 200 میلیون دلار در 12 ماه منتهی به ماه مارس رسید، ضمن اینکه فولاد بیش از دو سوم این رقم را تشکیل می داد.

هنری روم، تحلیلگر گروه «اوراسیا» در واشنگتن هشدار داد که این مساله ممکن است به واردکنندگان ایرانی که بیشتر مواد خام خود را از کشورهای دورتری چون چین، کره جنوبی، قزاقستان و روسیه خریداری می کنند، ضرر زند.تحریم های مالی دستکم به بخشی از این ارتباطات پایان می دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала