آمریکا، ایران را با عراق اشتباه گرفته است؟

© Fotolia / Curioso Photographyایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در نظر دارد با بهانه جویی های مختلف الگوی عراق را برای ایران پیاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی « فرانس 24»، آمریکا در نظر دارد با بهانه جویی های مختلف الگوی عراق را برای ایران پیاده کند. اما نمی توان تصور کرد همین شیوه در مورد ایران نیز به نتیجه برسد.

زیاد لیمام، مدیر مسئول مجله آفریقا چاپ پاریس با اشاره به افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و حضور جان بولتون در تیم سیاسی کاخ سفید و تاثیر نظریه های او در آغاز جنگ عراق و سرنگوی صدام، تاکید کرد:«ایران، عراق نیست.عراق نمونه خوبی برای برخورد امریکا با ایران نیست و اگر واشنگتن چنین تصوری کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

خروج ایران از برجام به تقصیر آمریکا - اسپوتنیک ایران
خروج ایران از برجام تقصیر آمریکاست

با در نظر گرفتن اینکه آمریکا در نظر دارد با بهانه جویی های مختلف الگوی عراق را برای ایران پیاده کند، باید گفت که نمی توان تصور کرد همین شیوه در مورد ایران نیز به نتیجه برسد. چرا که ایران کشوری کاملا ساختاری است و ملی گرایی خاصی در آن موج می زند که با تهدید خارجی، تقویت خواهد شد. این موضوع دستکم در چهار دهه گذشته ثابت شده است و در جنگ ایران و عراق شاهد حمایت مردم از تمامیت ارضی کشورشان بودیم.

تحریم های آمریکا کاملا غیر قانونی هستند چرا که نه در چارچوب اساسنامه سازمان ملل متحد و نه در هیچ چارچوب دیگری جای نمی گیرند. دولت ترامپ یک روز صنایع فولادی، یک روز نفتی و یک روز صنعت نساجی ایران را تحریم می کند. این گونه تحریم کردن به خوبی حاکی از حالت سرکوب گری واشنگتن در قبال تهران است. آنچه که توافق هسته ای با ایران را به بن بست کشاند، نه فقط تحریم های آمریکا، بلکه سکوت و انفعال اروپا در این باره بود.

در واقع ترامپ هیچگونه ایدئولوژی ثابتی ندارد و حتی وسواس فکری شدید علیه مسلمان دارد، البته به غیر از مسلمانان عربستان سعودی. آن هم فقط به خاطر تجارت های کلانی است که با ریاض دارد به همین علت است که آنها مسلمانان خوبی هستند.از نظر من، اعزام نام هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه خلیج فارس فقط اقدامی سورئالیست است چرا که وی خواستار مذاکره با ایران است».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала