واکنش وزیر خارجه پیشین آمریکا به ادعای ارتباط وی با ایرانیان

© AFP 2023 / Paul J.Richardsواکنش وزیر خارجه پیشین آمریکا به ادعای ارتباط وی با ایرانیان
واکنش وزیر خارجه پیشین آمریکا به ادعای ارتباط وی با ایرانیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره ارتباط وی با ایرانی‌ها گفت: «تمام چیزهایی که امروز رئیس جمهور ترامپ گفت اشتباه است. ختم کلام.»

کری: ترامپ با عث شرمساری آمریکاست - اسپوتنیک ایران
کری: ترامپ باعث شرمساری آمریکاست
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سخنگوی جان کری که با شبکه خبری سی ان ان گفت‌وگو می‌کرد افزود: «او درباره واقعیت‌ها، در اشتباه است. درباره قانون در اشتباه است و غم‌انگیز اینکه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امنیت آمریکا هم در اشتباه است.»
دونالد ترامپ روز پنجشنبه در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: «دوست دارم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند اما جان کری با آن‌ها خیلی صحبت می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که با من تماس نگیرند. (کری) ملاقات‌های زیادی با ایرانی‌ها داشته است و به آن‌ها می‌گوید که چه کار کنند.»
ترامپ خواستار تعقیب قضایی جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دولت پیشین به دلیل نقض قانون لوگان شد.
بر اساس قانون لوگان هر شهروند یا مقام غیرمسئول آمریکایی، اگر با کشور متخاصم بدون اجازه مقامات ایالات متحده رابطه برقرارکند مجرم محسوب می‌شود.
پیش از این هم آقای ترامپ در توئیتی، جان کری را متهم به نقض قانون لوگان کرده بود و نوشت: «جان کری و دیگر افرادی که به او کمک کردند تا آمریکا وارد یک توافق بد هسته‌ای با ایران شود، به ایران توصیه‌های خیلی بدی کرده‌اند. آیا این نقض بزرگ قانون لوگان نیست؟»
جان کری نقش مهمی را در به سرانجام رساندن مذاکرات و دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 بر عهده داشت.
توافق هسته‌ای که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. به دنبال آن وی احیای تحریم های گذشته و وضع تحریم های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала