بیانیه اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم تهران در خصوص برجام

© AFP 2023 / John Thysبیانیه اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم تهران در خصوص برجام
بیانیه اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم تهران در خصوص برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا نسبت به تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات تهران به تفاهم نامه برجام واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک و در واکنش به اقدام ایران در کاهش تعهداتش در برجام اعلام کردند که ما هنوز از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، اما هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران برای زنده نگه داشتن برجام نمی‌پذیریم.

رئیس جمهور ایران از توقف برخی تعهدات ایران به اجرای برجام خبر داد. - اسپوتنیک ایران
مهلت 60 روزه روحانی به کشورهای عضو برجام

در بیانیه مشترک موگرینی و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان آمده است: ما با نگرانی عمیق بیانیه ایران درباره تعهداتش در برجام را ملاحضه می‌کنیم. ما کاملا به حفظ و اجرای برجام پایبندیم، توافقی که دستاوری مهم در سازوکار عدم اشاعه هسته‌ای در جهان داشته و به نفع امنیت تمامی طرف‌ها است. ما قویا از ایران می‌خواهیم به تعهداتش در برجام همانگونه که تاکنون پایبند بوده، ادامه داده و از برداشتن هرگونه گام‌های تنش‌زا بپرهیزد.

ما هرگونه ضرب‌الاجل در این زمینه را رد کرده و پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در برجام را بر اساس عملکرد آن و معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (NPT) ارزیابی می‌کنیم. در این زمینه، نقش اساسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی آزمایی از اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را یادآور می‌شویم.

ما همچنین امیدواریم ایران به پایبندی به فرمت‌ها و سازوکارهای موجود در برجام، از جمله کمیسیون مشترک برجام ادامه دهد.

در عین حال ما به تعهدات خود در این توافقنامه که شامل لغو تحریم‌ها برای منفعت مردم ایران است پایبندیم. در این رابطه، ما از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا پس از خروج از برجام متاسفیم.

ما مصمم هستیم تا اقدامات لازم برای انجام تجارت قانونی با ایران را ادامه دهیم که شامل عملیاتی شدن کانال ویژه مالی اروپا «اینستکس» می‌شود. ما از کشورهای غیر عضو در برجام می‌خواهیم تا از هرگونه اقدامی که مانع از اجرای کامل تعهدات کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای با ایران می‌شوند، بپرهیزند.

شایان ذکر است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که تهران در پاسخ به خروج آمریکا از برجام از برخی تعهدات خود در قبال این تفاهم نامه دست خواهد کشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала