اتحادیه اروپا باید به تعهداتش در برجام عمل کند+عکس

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر توئیت ظریف
توئیت ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا اتحادیه اروپا فقط بیانیه می دهد و ابراز تأسف از تحریم‌های آمریکا علیه ایران می کند؟

به گزارش اسپوتنیک با استناد به توییت ظریف، اتحادیه اروپا به جای ابراز تأسف باید به تعهداتش در برجام عمل کند.وزیر امور خارجه ایران از کشورهای اتحادیه اروپا خواست به جای بیانیه دادن و ابراز تأسف از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به تعهدات برجامی خود عمل کنند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در توئیتر به بیانیه اتحادیه اروپا در مورد تصمیم اخیر ایران برای تعدیل تعهداتش در چهارچوب برجام واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام توئیتری خاطرنشان کرد: «بیانیه امروز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که چرا کار برجام به اینجا رسیده است. آمریکا یک سال است که اروپا و سایر کشورهای جهان- را تهدید می‌کند و اتحادیه اروپا تنها می‌تواند ابراز تأسف کند. اتحادیه اروپا بهتر است به جای اینکه از ایران بخواهد به‌صورت یکجانبه به یک توافق چندجانبه پایبند بماند، به تعهدات خود در قبال ایران از جمله عادی‌سازی روابط اقتصادی عمل کند».

​به‌دنبال خروج دولت آمریکا از برجام و کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای آن و همچنین بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام نسبت به اجرای تعهدشان، شورای عالی امنیت ملی ایران روز 8 ماه مه طی بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد ایران تعهدات خود ذیل برجام را کاهش خواهد داد.در پی اتخاذ این تصمیم از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران، اتحادیه اروپا روز 9 ماه مه طی بیانیه‌ای از ایران خواست به اجرای تعهداتش در برجام همان‌گونه که تاکنون پایبند بوده، ادامه داده و از برداشتن هرگونه گام‌های تنش‌زا بپرهیزد.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала