ایران از امروز، برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می کند

© AP Photo / Ronald Zakمهلت 60 روزه روحانی به کشورهای عضو برجام
مهلت 60 روزه روحانی به کشورهای عضو برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه مهمی اعلام نمود که ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام، با اشاره به اینکه ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده تاکید کرد: ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. 
فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد - اسپوتنیک ایران
فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد
این بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، طی نامه های جداگانه نیز از سوی حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده و به انها فرصت دو ماهه داده شده است؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده، و تاکید شده است: 'در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد. 
در متن این بیانیه با اشاره به خروج یک طرفه آمریکا از برجام چنین آمده است که: "جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان کرده است."
در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. امروز در تاریخ 8 مه می 2019، به سالگرد خروج ترامپ از برجام نزدیک می شویم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала