اطلاع رسانی به برخی سفرای خارجی از تصمیم تازه ایران درباره برجام

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniاطلاع رسانی به برخی سفرای خارجی از تصمیم تازه ایران درباره برجام
اطلاع رسانی به برخی سفرای خارجی از تصمیم تازه ایران درباره برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران به سفیران چند کشور خارجی، ازتصمیم خود برای توقف اجرای برخی از تعهدات خود در برجام خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، ایران در خصوص عدم اجرای برخی تعهدات خود در برجام به سفرای چند کشور خارجی اطلاع رسانی لازم را انجام داده است. 

فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد - اسپوتنیک ایران
فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد

روز گذشته نیز، محمد جواد ظریف در بدو ورود به مسکو اعلام نمود که ایران در چارچوب برجام عمل می کند و ممکن است از برخی تعهدات خود در چارچوب برجام خارج شود: اقداماتی که آمریکا در طول یک سال گذشته و علی الخصوص هم قبل از و بعد از خروج از برجام انجام داده است، کاملا برای ایجاد وقفه در ادامه کار برجام بوده است.

ایران با علم به این موضوع، با این سیاست آمریکا با مدارا و صبر استراتژیک برخورد کرده است. لذا جمهوری اسلامی مصلحت دیده است که از برخی از تعهدات و اقداماتی که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می داده است، این اقدامات را فعلا اجرا ننماید.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. فردا یک سال از سالگرد خروج ترامپ از برجام می گذرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала