کشتی های جنگی آمریکا برای سومین بار در سال جاری خشم چین را درآوردند

© Photo / Official U.S. Navy Pageکشتی های جنگی آمریکا برای سومین بار در سال جاری خشم چین را درآوردند
کشتی های جنگی آمریکا برای سومین بار در سال جاری خشم چین را درآوردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا نزدیک جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین شدند و خشم این کشور را درآوردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، دو ناوشکن های نیروی دریایی ایالات متحده به نام های پربل و چونگ هونگ با سلاح های هدایت شونده موشکی به نزدیکی 12 مایل دریایی از مجمع الجزایر اسپراتلی رسیدند. کشورهای چین و فیلیپین، ویتنام و تایوان بر این جزایر ادعای مالکیت دارند.

گن شوان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: کشتی های ایالات متحده حاکمیت چین را نقض کرده و صلح، امنیت و نظم را در منطقه برهم زد.

کلای داش، سخنگوی نیروی هفتم دریایی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرده است که این دو کشتی در چارچوب قانون "عبور آزاد" و با رعایت قوانین بین المللی در این آبها حضور یافته اند.

ماه گذشته نیز یک کشتی جنگی امریکایی وارد آبهای نزدیک مجمع الجزایر «شیشا»(پاراسل) شده بود که با اعتراض وزارت امور خارجه چین مواجه شد.

دریای چین جنوبی به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم دریایی غنی از هیدروکربن است که، به محل مناقشه میان کشورهای مختلف از جمله چین، فیلیپین، ویتنام، مالزیا، برونئی و تایوان تبدیل شده که هر یک ازاین کشور ها ادعای مالکیت بر بخشی از آن زا دارند. چین ادعای مالکیت 80 درصدی بر این دریا را دارد. دولت پکن با احداث پایگاههای نظامی در جزایر دریای چین جنوبی در تلاش است تا حاکمیت خود بر این دریا اثبات کند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به‌شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала