چین تسلیم آمریکا نخواهد شد

© AP Photo / Jason Lee/Poolچین تسلیم آمریکا نخواهد شد
چین تسلیم آمریکا نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر چین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کند، درگیری‌ها بین واشنگتن و پکن به اوج خواهد رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اویل پرایس»،به گفته تحلیلگر چینی، پکن احتمالاً تسلیم فشار تحریم‌ها علیه واردات نفت از ایران نخواهد شد چون ایران یک سرمایه‌گذار کلیدی در طرح کمربند و جاده چین است و همچنین یک شریک بزرگ تجاری. واردات نفت ایران 6 درصد از کل واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود این کشور هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین باشد.

 متخصصان چینی معتقد هستند که امنیت انرژی چین به‌خاطر تنوع عرضه چندان تحت تأثیر لغو معافیت‌های خرید نفت از ایران قرار ندارد. این مسئله می‌تواند یک ابزار چانه‌زنی جدید در ادامه مذاکرات تجاری با واشنگتن باشد چون هر دو طرف سعی دارند پس از حدود یک سال وضع عوارض تلافی‌جویانه، به یک توافق برسند.

پیام ظریف در خصوص لغو معافیت تحریم نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
پیام ظریف در خصوص لغو معافیت تحریم نفتی ایران

 ترامپ با لغو معافیت‌هایی که در نوامبر برای خرید نفت ایران به چند کشور داده بود، بازارهای انرژی داخلی و بین‌المللی و ناظران را شوکه کرد. واشنگتن همچنین اعلام کرد هر کشوری را که به خرید نفت از ایران ادامه دهد تحریم می‌کند. ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه همه از مشتریان بزرگ نفت ایران هستند که یک معافیت 180روزه گرفته بودند.

در نتیجه این اقدام آمریکا،  شاخص نفت برنت مرز مهم 75 دلار در هر بشکه را شکست. از آن زمان قیمت نفت برنت به‌دلایل مختلف به‌تدریج 5 دلار پایین آمد، دلایلی مانند افزایش موجودی نفت آمریکا تا بالاترین رکورد از سپتامبر 2017 یا رکورد تولید 12.3 میلیون بشکه در روز این کشور. نفت برنت روز جمعه زیر 71 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که شاخص نفت آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، با 13 سنت افزایش 61.94 دلار در هر بشکه به‌فروش رسید، ولی طی هفته 3 درصد قیمت خود را از دست داد که دومین هفته پیاپی کاهش قیمت بود.

برخی نظر دیگری دارند و ادعا می‌کنند چین با نقض تحریم‌های ایران، روابط خود را با واشنگتن خراب نمی‌کند، به‌علاوه اگر چین در برابر لغو معافیت‌های ایران مقاومت کند، روند مثبت مذاکرات تجاری با واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

به‌علاوه، تسلیم شدن ژاپن، چین، کره جنوبی و هند در برابر فشار آمریکا برای توقف واردات نفت ایران بستگی به نقش عربستان، روسیه و سایر اعضای اوپک دارد. این کشورها سعی می‌کنند سهم خود را در بازارهای آسیا مخصوصاً چین افزایش دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала