فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد
فردا، ایران پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در نامه‌ای به کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای برجام، تصمیم خود برای کاهش تعهداتش در قبال این توافق را اعلام خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نامه ای به فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، جزئیات تصمیم جدید تهران در خصوص برجام را اعلام خواهد نمود. 
مقام ایرانی: ایران در قالب برجام و ان پی تی سیاستهایش را ادامه خواهد داد - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی: ایران در قالب برجام و ان پی تی سیاستهایش را ادامه خواهد داد
این نامه را حسن روحانی، رئیس جمهوری ايران در اولین سالروز خروج آمریکا از برجام، برای سران پنج کشور فرانسه، بریتانیا، چین آلمان و روسیه نوشته است. 
در این نامه چنین آمده است:"ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری کرده اما فرصت‌ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به طوری که برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست."
در این نامه آمده است که خواسته ایران "بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ است."
از سوی دیگر، عباس عراقچی، معاون سیاسی ‍‌وزارت امور خارجه، موضوع را با سفرای کشورهای ۱+۴ در ایران مطرح خواهد نمود.
ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.
در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. فردا یک سال از سالگرد خروج ترامپ از برجام می گذرد. 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала