عمر برجام به عنوان یکی از مهمترین توافقنامه های دنیا به پایان می‌رسد؟

© AFP 2023 / Samuel Kubaniآمانو رئیس آژانس اتمی
آمانو  رئیس آژانس اتمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکه تازی آمریکا حیثیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خطر می اندازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بیش از یک دهه تماس و مذاکره طول کشید تا برجام به عنوان یکی از مهمترین توافقنامه های دنیا به ثمر بنشیند. در روز 14 ژوئیه 2015  توافق حاصل شد و تیترهای رنگارنگ بر صفحه اول روزنامه ها و سایت ها نقش بست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره تایید و تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است».

شورای امنیت 29 تیر ماه 1394 با تصویب قطعنامه 2231 بر برجام مهر تایید زد. آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق این قطعنامه و بنا به درخواست شورای حکام آژانس مسئولیت گزارش دهی در خصوص پایبندی ایران به برجام را برعهده گرفت و از آن هنگام تمام نتیجه گیری های خود را بر مبنای رفتار قانونمند ایران و معیارهای بازرسان آژانس ارائه کرد و هرگز نشانه ای از تخطی نیافت.

کار آمریکا نوعی باج‌گیری بین‌المللی است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کار آمریکا نوعی باج‌گیری بین‌المللی است

اما  رئیس جمهور آمریکا هشتم مه 2018  مقابل دوربین رسانه ها ایستاد و در تخلف و بدعهدی آشکار به طور یکجانبه از برجام خارج شد.

مدیر کل آژانس در گزارش جدید خود همچنین میزان ذخایر آب سنگین ایران را 111 تن اعلام کرده که آن هم پایینتر از سطح مجاز 130 تن تعیین شده در برجام است.آمریکا از مدتها پیش بهانه جویی را آغاز کرده بود و پیش از انتشار گزارش هشتم «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل راهی وین شد و با آمانو راجع به نقش منطقه ای و آزمایش های موشکی ایران صحبت کرد. هدف او اجرای پروژه کارشکنی در اجرای برجام بود. اما چند روز بعد، آژانس با انتشار هشتمین نشان داد که تلاش های سران واشنگتن راه به جایی نبرده است چرا که آمانو انحرافی ندیده بود. با این حال، قبل از آنکه آژانس گزارش نهم خود را منتشر کند دولت ترامپ مدعی عدم پایبندی ایران به برجام شده بود.

در گزارش جدید آژانس در خصوص فعالیتهای مرتبط با آب سنگین و بازفراوری آمده است: ایران احداث رآکتور آب سنگین اراک را مطابق با طراحی اولیه دنبال نکرده است. ایران همچنان به آگاه کردن آژانس درباره ذخایر آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین ادامه داده و به آژانس اجازه داده تا بر ذخایر آب سنگین نظارت داشته باشد.

در آستانه سالگرد خروج از برجام، آمریکا نوع دیگری از پرونده سازی را آغاز کرده و مدعی است که برای ارسال پیام به ایران، ناوگروه آبراهام لینکلن را راهی خلیج فارس کرده است. خریداران نفت ایران نیز آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا آنان را از تحریم ها معاف کند. هر چند آنها معافیت هایی گرفتند اما آمریکا از اول ماه مه این معافیت را لغو کرد. کارزار آمریکا علیه ایران دربرگیرنده بازی خطرناک واشنگتن، اسرائیل و سایر متحدان منطقه ای آنهاست که بیش از هر چیزی مردم ایران را هدف گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала