گزارش و تحلیل

ایران در زمین دشمن بازی نخواهد کرد

© REUTERS / Carlos Barria ایران در زمین دشمن بازی نخواهد کرد
ایران در زمین دشمن بازی نخواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «وال استریت ژورنال» در مقاله ی اذعان داشت که تهران گویا قصد دارد به نیروهای آمریکایی در تنگه «باب المندب» و خلیج فارس حمله کند.

در این مقاله اشاره شده است که واشنگتن ضمن اطلاع از مقاصد ایران به منظور حمله به این تنگه، ناوگروه «آبراهام لینکلن » و بمب افکن های خود را به محل اعزام می کند. منابع این نشریه می نویسند که نظامیان آمریکایی در خاورمیانه از دولت دونالد ترامپ درخواست کردند نیروهای اضافی برای «بازداشتن از تجاوز احتمالی» به آن منطقه بفرستند.
روزنامه وال استریت ژورنال در عین حال اشاره می کند که قصد نظامیان ایرانی برای حمله مشخص نیست. در عین حال جان بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی آمریکا چند وقت پیش از اعزام ناوگروه " آبراهام لینکن" و بمب افکن ها به خلیج فارس اطلاع داده بود.
ایران نیز به نوبه خود به این سخنان واکنش نشان داد و سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: بیانیه بولتون استفاده ناشیانه از یک رویداد سوخته برای جنگ روانی است.
دکتر علیرضا رضاخواه، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل بین الملل در خصوص مقاله وال استریت ژورنال و بهانه سازی آمریکا برای جنگ در خلیج فارس آنرا تحریکی بی نتیجه نامیده و می گوید:
"آمریکایی ها مقدمه چینی می کنند برای اتفاقی که می توان نامش را جنگ گذاشت. ناو آمریکایی که قرار است به خلیج فارس بیاید طبق یک برنامه مشخص ازقبل اعزام می شود و دلیلی که مشاور امنیت ملی آمریکا جان بولتون اعلام کرد که به خاطر ایران می آید با توجه به اطلاعات قبلی که ما داریم یک دلیل درستی نیست. تحریک ایران برای اینکه به اقدام نظامی دست بزند نیز بر اساس تجربه معقول به نظر نمی رسد. ایران در حوزه سیاست خارجی و نظامی از عقلانیت بالایی برخوردار است و هیچ گاه اجازه نمی دهد که در زمین دشمن و یا با طرح های دشمن بازی کند. "

Iran & USA - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اقدام آمریکا بیش از جنبه هجومی، جنبه دفاعی دارد

در سوال مربوط به اینکه آمریکا تا چه اندازه در جنگ روانی به راه انداخته پیروز خواهد بود، کارشناس دیگری از ایران شرح می دهد.
مجتبی جلال زاده ، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل و سیاست آمریکا می گوید:
بعد از خروج آمریکا از برجام، گزینه تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و یا رودرویی ایران و ایالات متحده مطرح است. چند وقت پیش هم وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف به این موضوع اشاره کرده و آنرا ناشی از خواسته تیم بی (بولتون، بن سلمان، بن زاید و بی بی نتانیاهو) که بر تصمیمات دونالد ترامپ تاثیرگذارند. خبر امروز روزنامه وال استریت ژورنال هم در راستای همان بحث ها و گزاره های قبلی است. اگرچه یک رویارویی مستقیم بین دو ارتش ایران و آمریکا نزدیک به ذهن نیست و انتظار آن نمی رود اما خواسته آمریکا از چنین خبرپراکنی هایی، اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف خود است. در بین گزینه های تحلیلی مطرح شده در خصوص رفتار اخیر دولت آمریکا در قبال ایران، محتمل ترین گزینه در کنار جنگ و براندازی جمهوری اسلامی ایران، بحث فشار بر ایران برای مذاکره مجدد است. خبر " وال استریت ژورنال" هم از این امر مستثنی نیست. نمی توانیم انتظار رویارویی مستقیم داشته باشیم اما در عرصه سیاست و حقوقی شاید شاهد درگیری های بیشتری باشیم. خواسته آمریکایی ها فشار بیشتر بر ایران و خالی کردن اطراف ایران از متحدانش است تا بتوانند یک بار دیگر اجماع جهانی را برای اعمال فشار و تحریم بیشتر بر ایران داشته باشند. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала