انتقاد از برنامه تغذیه فضایی ناسا

© Flickr / Bernt Rostadناسا
ناسا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان کراسنویارسک از برنامه تغذیه فضانوردان برای سفرهای بین سیاره ای انتقاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به تحقیقات متخصصان بیوفیزیک مرکز علمی آکادمی علوم کراسنویارسک روسیه که در مجله «Acta Astronautica» منتشر شده است، برنامه غذایی فضانوردان که در ناسا طراحی شده است برای سفرهای فضایی که چند سال طول خواهد کشید مناسب نیست. برطبق این برنامه اکثر مواد غذایی در سفینه فضایی و یا پایگاه فضایی تولید خواهند شد اما نمی تواند بطور کامل نیازهای فضانوردان را از لحاظ ویتامین، اسیدآمینه و دیگر مواد ضروری تأمین کند.

محققان آکادمی علوم روسیه، فهرستی از 46 ماده غذایی را تهیه کردند که توسط آژانس فضایی آمریکا پذیرفته شده بود. سبزیجات، حبوبات، دانه های زمینی، گوشت و مواد غذایی دیگر. برنامه کامپیوتری  مجموعه مواد غذایی از 16-10 ماده عذایی در هر بسته را طراحی کرده است.

بهترین گزینه شامل برنج، سیب زمینی، چغندر، کلم،هویج، کدو، مرغ و صدف، کره، سویا، نخود، توت فرنگی، پیاز، سیر، ماهی، شیر و شکر و نمک است.  اما حتی چنین فهرستی کمبود ویتامین های B5  و  D را رفع نمی کند.

مسأله تغذیه فضانوردان به این دلیل دشوارتر می شود که هنوز نوع گیاه و جانور برای تکثیر هنگام سفرهای فضایی به ماه و یا سیارات دیگر تعیین نشده اند. احتمال پرورش گیاهان و امتحان این غذاها در آزمایش های طولانی مدت در محفظه های بسته آزمایش شده است. اما صحبت در باره استفاده از این سیستم در فضا هنوز زود است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала