بحران در دولت ترامپ

© Sputnik / Sergei Mamontovونزوئلا
ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ترامپ به دلیل اوضاع در ونزوئلا دچار بحران شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «هیل»، حوادث ونزوئلا برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبدل به یک آزمایش دشوار شده است.

به نوشته نشریه نامبرده، روابط رئیس جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور وی در امور امنیت ملی تشنج بروز کرده است که با دیدگاه‌های متفاوت آنها نسبت به دخالت نظامی در امور داخلی ونزوئلا مربوط است.

با وجود آنکه ترامپ اعلام کرد آمریکا همه گونه گزینه حل و فصل بحران در ونزوئلا را بررسی می‌کند اما رئیس جمهور ترجیح می دهد از تشدید درگیری‌های نظامی موجود و یا آغاز آنها خودداری ورزد.

نگرانی مقامات پنتاگون از درگیری با ایران به خاطر بولتون - اسپوتنیک ایران
نگرانی مقامات پنتاگون از درگیری با ایران به خاطر بولتون

به عنوان مثال، وی اعلام کرد که تأثیر آمریکا بر تشکیل دولت ها در کشورهای خارجی به پایان رسیده است و به پایان جنگ در افغانستان و خروج نیروها از سوریه فراخواند.

بطور همزمان، بولتون منتها تلاش خود را بکار می برد تا رئیس جمهور را به کاربرد نیروی نظامی سوق بدهد.

به گفته پل پوزنر، کارشناس در امور ونزوئلا از دانشگاه «کلارک» آمریکا، ترامپ ترجیح می دهد از موضعی پیروی کند که موقعیت آمریکا را تحکیم بخشد و دخالت در ونزوئلا تأثیر منفی بر این فرایند خواهد گذاشت.

پوزنر گفت:«شکاف عمیقی در دولت ایجاد شده است. ترامپ از لفاظی های بولتون خوشش می آید اما فکر نمی‌کنم او در دخالت در امور داخلی ونزوئلا ذینفع باشد».

اعتراضات گسترده علیه رئیس جمهور فعلی ونزوئلا، نیکلاس مادورو، در تاریخ 21 ژانویه آغاز شد. روز 23 ژانویه خوان گوایدا، رئیس پارلمان ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد.

کشورهای گروه لیما به غیر از مکزیک، آمریکا، آلبانی، گرجستان، سوئیس و سازمان کشورهای آمریکایی و تعدادی از کشورهای اروپایی از ریاست جمهوری موقت گوایدو حمایت کردند.

کشورهای روسیه، بولیوی، ایران، کوبا و نیکاراگوئه ، السالوادور، ترکیه، بلاروس و چین ضمن حمایت از مادورو، از طرفین درگیر در بحران خواستند از راه مسالمت آمیز به حل و فصل مسائل بپردازند و مخالفت خود با دخالت خارجی در امور داخلی کشورها را اعلام کردند. دبیر کل سازمان ملل طرفین را به گفتگو برای حل و فصل بحران فراخواند.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала