گزارش و تحلیل

بوی جنگ از کدام طرف می آید؟

© AP Photo / Vahid Salemiبوی جنگ از کدام طرف می آید؟
بوی جنگ از کدام طرف می آید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معمولا در عرف دیپلماتیک آمریکا مصطلحی به نام "چماغ و هویج" همیشه مطرح بود که بر اساس آن ایالات متحده فشارهایی را بر کشورهای دیگر وارد میکرد چون سیاستمداران کهنه کار بخوبی می دانند سیاست "چماغ بدون هویج" هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

وقتی که هدایت سیاست ایالات متحده دست کاسب کاران بیافتد طبیعتا آنها به دنبال آن خواهند بود که هویجی ندهند و شاید می دانند یا نمی دانند که نهایت این سیاست یک انفجار بزرگ خواهد بود.
حال چرا می گوییم می دانند یا نمی دانند؟
آنها تصور می کنند با این سیاست خود در نهایت می توانند یک انفجار درونی در ایران ایجاد کنند و ایران را از داخل نابود کنند.
هدف آنها فشار بیش از حد روی قشر متوسط به پایین جامعه می باشد که پشتیبانان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می آِند.
حال نکته ای که آنها متوجه آن نیستند که همین سیاست می تواند کار را به جایی بکشد که اگر ایرانی ها احساس کنند چاره ای ندارند کار را به جنگ بکشانند و اگر بنا باشد در نهایت ایران نابود شود حد اقل این ریسک را بکنند که همه را در شرایطی قرار دهند "یا نابودی همه با نجات ایران".

تهدید آمریکا علیه ایران با اعزام بمب افکن به خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
تهدید آمریکا علیه ایران با اعزام بمب افکن به خاورمیانه
به زبان ساده بخواهیم بگوییم اگر بنا باشد نهایت ماجرا نابودی ایران باشد قطعا ایرانی ها همه منطقه را به آتش خواهند کشید تا دیگران هم نابود شوند.
با این شرایط از نیروهای آمریکایی در منطقه گرفته تا متحدین ایالات متحده همه در خطر نابودی مواجه می باشند و طبیعتا این ماجرا می تواند روی کل جهان تاثیر بگذارد.
ساده ترین کار برای ایرانی ها این است که هر آنچه از آتش در اختیار دارند بر سر اسرائیل و عربستان و امارات وبحرین و… و طبیعتا نیروهای آمریکایی در منطقه بریزند و همه چاه های نفت و تاسیسات نفتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نابود کنند.
خوب آیا باید تصور کنیم که آمریکایی ها چنین چیزی را نمی دانند؟
برخی باور دارند که دلیل افزایش فشار ایالات متحده بر علیه ایران بیش از اینکه رفتار آمریکا باشد خودداری ویا تعلل دولت ایران از نشان دادن واکنش به این فشارها است.
با این شرایط قطعا گروه های رادیکال و تندرو در جامعه قویتر می شوند و شانس آن می رود که به یکباره واکنشی نشان دهند که از قبل پیش بینی شده نبود.
به عنوان مثال زمان حمله به سفارت آمریکا در تهران مقامات دولتی وقت تلاش داشتند تا به نحوی به شکل سیاسی با ایالات متحده کنار بیایند و برخی به یکباره همه چیز را خراب کردند و با حمله به سفارت آمریکا همه را در کار انجام شده قرار دادند.
بسیاری از آنهایی که به امام خمینی (ره) نزدیک بودند روایت می کنند که ایشان هم از این ماجرا خبر نداشت.
تا برسیم به شرایطی که در زمان حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران پیش آمد.
شرایطی که بسیاری قطعا هنوز حضور ذهن دارد که چگونه بود.
بولتون: آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست - اسپوتنیک ایران
بولتون: آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست
پس از کشتار صدها شهروند ایرانی در مراسم حج اوضاع درونی ایران بسیار متشنج شده بود و بسیاری منتظر واکنش دولت بودند در حالی که دولت تلاش داشت با سیاست این شرایط را جمع و جور کند.
به یکباره تعدادی بصورت خودسر به سفارت عربستان حمله کردند و دولت ایران را در شرایط انجام شده قرار دادند.
در این شرایط هم می توان گفت تعلل در واکنش نشان دادن به فشار های آمریکایی ها می تواند شرایط را به جایی بکشاند که برخی بصورت خودسر دست به کاری بزنند که همه را در کار انجام شده قرار دهند.
شاید هم برخی سیاست مداران آمریکایی منتظر چنین شرایطی هستند.
یعنی در واقع آنقدر به ایرانی ها فشار می آورند تا اینکه به یکبار یکی اشتباهی کند و جنگ به پا شود.
بر اساس شرایط داخلی ایالات متحده امروزه ترامپ در شرایطی قرار ندارد که خود بخواهد شروع کننده جنگی باشد و کنگره به وی اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
احتمالا یکی از اهداف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی هم همین بوده، چون ترامپ به دنبال استفاده از مجوز کنگره برای مبارزه با گروه های تروریستی بدون نیاز به مشورت با کنگره که سال 2001 تصویب شد است.
حتی برخی باور دارند که ممکن است مثلا ایالات متحده و یا عربستان سعودی و یا اسرائیل و یا… که به دنبال راه انداختن جنگ هستند گروهی را اجیر کنند تا پوشیدن لباس سپاه پاسداران به منافع آمریکا و یا دیگر کشورهای منطقه حمله کنند و سپس به این بهانه جنگی بر علیه ایران راه اندازی کنند.
به هر صورت همه این سناریوها به اصطلاح روی میز است.
اما نکته قابل تامل این است که خروجی همه این سناریوها وابسته است به رفتار های آمریکا وافزایش فشارهای آن بر ایران.
درست است که در صورت وقوع جنگ ایران بسیار ضرر خواهد کرد اما قطعا هم کشورهای حمله کننده و هم دیگر کشورها که امروزه با سکوت خود آمریکا را در افزایش فشارها تشویق می کنند متضرر خواهند شد چون اگر جنگی در این منطقه رخ دهد کل جهان تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت نه فقط ایران.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала