فروپاشی اوپک محتمل است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بیژن زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنگنه: تهران به هر نوع خطری از سوی کشورهای اوپک پاسخ خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویتر»، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد که تهران به هر نوع تهدیدی از سوی کشورهای اوپک پاسخ خواهد داد. اقدامات یکجانبه بعضی از اعضای اوپک علیه ایران می توانند به فروپاشی این سازمان بیانجامد.

به نوشته نشریه نامبرده، این سخنان در وهله اول به عربستان سعودی مربوط می شود. ریاض از تصمیم آمریکا در خصوص قطع معافیت وارداتی برای خریداران نفت ایران استقبال کرد و اعلام کرد در ماه مه استخراج نفت را برای تأمین نیاز تمام مشتریان افزایش خواهد داد. زنگنه قول داد به تمام کشورهای اوپک در صورتی که تهران را تهدید کنند پاسخ مناسبی بدهند. وی گفت:«ایران فقط به دلیل منافع خود عضو اوپک است. اگر بعضی از کشورهای اوپک قصد ترساندن و یا تهدید ایران را داشته باشند تهران از دادن پاسخ مناسب به آنها خودداری نخواهد کرد».

چندی پیش آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، از تمدید دوره شش ماهه معافیت مشروط هشت واردکننده اصلی نفت و گاز این کشور خودداری کرد، بهای نفت نیز افزایش یافته و حال به بالاترین حد خود از نوامبر گذشته رسیده است.

آمریکا نوامبر سال گذشته که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد برای هشت خریدار اصلی نفت و گاز ایران (شامل کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان) یک معافیت شش ماهه، به شرط کاهش واردات قائل شد. دوره این معافیت ابتدای ماه مه خاتمه می‌یابد و واشنگتن تمدید آن را منتفی اعلام کرده است. این امر باعث شده که واردکنندگان نفت ایران زیر فشار قرار گرفته‌اند تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала