سهم ایران از ارز صادراتی تنها 25 درصد است

© Fotolia / Pakhnyushchyyسهم ایران از ارز صادراتی تنها 25 درصد است
سهم ایران از ارز صادراتی تنها 25 درصد است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از مجموع چهل میلیارد دلار صادرات ایران، حدود ده میلیارد دلار آن بازگشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در جلسه مشترکی که با کارآفرینان گفت: از مجموع 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها 10 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.

دژپسند از کارآفرینان پرسید که چرا از صادرات 40 میلیارد دلاری صادرکنندگان در سال گذشته فقط ۱۰ میلیارد دلار آن برگشته است؟ آیا شما حاضرید شاهد سقوط ارزش پول ملی باشید؟ آن هم در حالی که ارزش پول ملی یک جزو اصلی از اقتصاد کشور است. می‌دانید اگر نصف این ارزی که به کشور نیامده است، وارد می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

دژپسند در اواخر سال گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی گفت که بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته در طول این ماه‌ها حدود هشت میلیارد دلار از ارز صادراتی به کشور بازگشته که از این رقم 6.5 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و عرصه‌های فولادی می‌شود.

در بین سبد صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر میوه‌ها اقلامی چون سیب‌زمین، پیاز و گوجه هم جایگاه خاصی دارند و همانطور که در روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم روی قیمت این محصولات در داخل هم بسیار تأثیرگذار بوده است، بنابر این ارقام، عمده بازگشت ارز حاصل از صادرات از محل محصولات پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است و سایر حوزه‌ها مانند صادرات مواد غذایی کمترین ارزآوری را داشته‌اند. بر این اساس طرح دوباره این پرسش ضروری به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی اقتصادی که بسیاری از اقشار کم درآمد در تأمین معاش خود با مشکلاتی مواجه هستند، آیا صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی مورد نیاز در داخل کشور ضرورت دارد؟ آن هم وقتی که 75 درصد ارز صادراتی به کشور بازنمی‌گردد و از آن 25 درصدی هم که برگشته بیش از 65 درصد مربوط به مواد شبه‌خام معدنی مانند محصولات پتروشیمی و فولادی بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала