اعتراف پنتاگون به کشتن افراد غیرنظامی

CC0 / Pixabay / پنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنتاگون به کشته شدن 120 نفر از افراد غیرنظامی بر اثر عملیات نظامی آمریکا اعتراف کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز» با استناد به گزارش منتشره پنتاگون در روز 2 ماه مه، در نتیجه عملیات نظامی ایالات متحده در سال 2018، در عراق، سوریه، افغانستان و سومالی حدود 120 نفر از افراد غیر نظامی کشته و 65 نفر مجروح شدند.

به نوشته نشریه نامبرده، این ارقام بمراتب کمتر از تعدادی است که سازمان های بشردوست اعلام کردند. مطابق با داده های قید شده در گزارش، در جریان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان در سال 2018، 76 نفر کشته شدند و رویهمرفته 42 نفر در عراق  و سوریه و 2 نفر در جریان  بمباران سومالی جان خود را از دست دادند. در این گزارش آمده است که هیچگونه اطلاعاتی در باره کشته شدن افراد غیرنظامی در لیبی و یمن بر اثر عملیات نظامی آمریکا به ثبت نرسیده است.

پهپاد پیشرفته روسیه تهدیدی برای سیستم های دفاع هوایی بیگانگان است - اسپوتنیک ایران
پهپاد پیشرفته روسیه تهدیدی برای سیستم های دفاع هوایی بیگانگان است

در عین حال،سازمان Amnesty Internationalو گروه نظارتی Airwarsدر گزارش مشترک خود که اواخر ماه آوریل منتشر شد اعلام کردند که در نتیجه عملیات نظامی تحت حمایت آمریکا با «داعش» (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) در «رقه» سوریه بیش از 1600 نفر از افراد غیرنظامی کشته شده‌اند.

در فوریه سال جاری در گزارش سازمان ملل در امور افغانستان (МООНСА) آمده است که 1185 نفر در طی عملیات جنگی در سال 2018 کشته شدند.

شایان ذکر است که در ماه مارس سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فرمانی را به امضا رساند که دستور اوباما را لغو می کرد که بر اساس آن  کارمندان سازمان اطلاعات آمریکا موظف بودند در باره کشته شدن افراد غیرنظامی در نتیجه ضربات هوایی پهپادهای آمریکایی در فراسوی مناطقی که عملیات جنگی در آنجا در حال اجرا بود گزارش بدهند. به زبان دیگر برای پنتاگون چراغ سبز روشن شد که اطلاعات کامل در باره کشته شدن افراد غیرنظامی را ارائه ندهد.

اوباما در سال 2016 این فرمان را امضا کرد تا شفافیت بیشتری در خصوص ضربات پهپادها ممکن شود. زیرا او اجازه داده بود از پهپادها بیشتر علیه شبه نظامیان استفاده شود و امکانات آن ها افزایش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала