لغو تحریم های آمریکا علیه ایران؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا و ترکیه از آمریکا خواستند تحریم ها علیه ایران لغو شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دویچه وله»، اتحادیه اروپا نسبت به اجرایی شدن مرحله نهایی تحریم های آمریکا علیه عرصه نفت ایران ابراز نگرانی کرده است. تحریم بر واردات نفت ایران، حفظ توافق با ایران در باره برنامه هسته ای ایران را به خطر می اندازد.

میگوئل آریاس کانت، کمیسار اتحادیه اروپا در امور اقلیم در بروکسل از این موضوع یاد کرد و گفت:«فعلا ایران مفاد این موافقتنامه را رعایت می کند و اتحادیه اروپا نیز از این موافقتنامه حمایت می کند».

وزیرامورخارجه ترکیه بنوبه خود از آمریکا خواست در تصمیم خود مرتبط با  احیای تحریم ها تجدید نظر کند. وی گفت:«تصمیم آمریکا از هر سو که به آن نگریسته شود تأثیر منفی برای همه دارد».

واکنش ترامپ به مطالبه دو میلیون دلاری پیونگ یانگ - اسپوتنیک ایران
واکنش ترامپ به مطالبه دو میلیون دلاری پیونگ یانگ

به گفته وزیر خارجه ترکیه کشور وی نمی تواند در چنین زمان کوتاهی  جایگزین نفت ایران را پیدا کند.

کاخ سفید، 22 آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران که پیشتر به هشت کشور داده بود را تمدید نکند. تصمیم عدم‌تمدید معافیت‌ها با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ شده است.

این تصمیم آمریکا مورد انتقاد کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران طی چند هفته آینده، کشورهایی که به خواسته آمریکا عمل نکنند را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است. بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده که بیشترین میزان افزایش در 2019 بوده است.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала