گزارش و تحلیل

تاثیر تحریم ها بر فعالیت همپیمانان ایران در منطقه

© Fotolia / Curioso Photographyتاثیر تحریم ها بر فعالیت همپیمانان ایران در منطقه
تاثیر تحریم ها بر فعالیت همپیمانان ایران در منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مطالبی که امروزه مکررا از زبان مسئولین ایالات متحده مطرح می شود این است که تلاش دارد با افزایش تحریم ها و فشارها بر ایران فعالیت همپیمانان ایران در منطقه را محدود سازند.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم حد اقل چهل سال است که آمریکایی ها وهمپیمانانشان از شگردهای مختلف برای مقابله با صادر شدن انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر استفاده می کنند اما طی این چهل سال نه فقط نتوانسته اند جلوی صدور انقلاب را بگیرند بلکه نفوذ و اقتدار ایران در منطقه روز به روز بیشتر و بیشتر شده.
اشتباه بزرگ آمریکایی ها و همپیمانانشان در این است که ملاک و معیار همه فعالیت آنها پول است چون زندگی آنها فقط بردگی برای پول می باشد.
در حین جنگ های داخلی ایالات متحده یکی از اختلافات بزرگ میان شمال و جنوب این بود که آیا باید برده داری مستقیم وجود داشته باشد و یا غیر مستقیم.
شمالی ها مدعی آزادی برده ها بودند، اما تئوری آنها مبنی بر این بود که همان هزینه ای که برای برده ها می کنند را به عنوان دستمزد به دیگران بدهند و با شگردهای دیگر آنها را به برده خود تبدیل کنند.
با استفاده از سیستم های تبلیغاتی آنها موفق شدند کاری کنند که مردم ایالات متحده صبح تا شب بد تر از برده ها برای آنها کار کنند و برای تامین هزینه های زندگی خود بدوند وهمه اش دلهره داشته باشند که هزینه اجاره مسکن و خورد و خوراک و پوشاک و درمان خود را بتوانند تامین کنند.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
به قول آمریکایی ها اکثر مردم این کشور شبانه روز کار می کنند تا هزینه فاکتور های آخر ماه (Bill) و بدهی کارت های اعتباری خود را تامین کنند.
در واقع این شد روش نوین برده داری آمریکایی که به بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان دمکراسی آمریکایی نیز تسری یافته.
آمریکایی ها بر این اساس هیچ ارزشی برای ذات انسان ها و خواسته ها و تفکر آنها قایل نیستند و ملاک محاسبه شان فقط بر اساس پول و دلار می باشد.
بسیاری از سیاست مداران آمریکایی هم امروزه به بردگان پول تبدیل شده اند و همه ملاک های تصمیم گیری شان بر اساس همان دلار است و بس.
این در شرایطی است که امروزه در بسیاری از دیگر کشورهای جهان انسان های آزاده ای وجود دارند که حاضر نیستند وجود خود را به کل دلارهای آمریکا وهمپیمانان اش بفروشند.
اگر معیار اقتدار کشورها فقط همان دلار هایی بود که آمریکایی ها وهمپیمانان شان روی آن حساب باز می کنند قطعا آنها می توانستند در همه میادین در مقابل ایران پیروز باشند.
به هر حال اگر فقط همان هفت هزار و پانصد ملیارد دلاری که آقای ترامپ در مورد هزینه کرد آمریکا در منطقه خاور میانه از آن صحبت می کند را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که ایران در طول تاریخ خود این مقدار نفت نفروخته حال چه برسد که بخواهد این مبلغ را برای مقابله با آمریکا و همپیمانان اش در منطقه هزینه کند.
سپاه پاسداران - اسپوتنیک ایران
معافیت های تحریم های آمریکا علیه سپاه
مضاف بر این اگر ما امکانات مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نیز به هزینه کرد آمریکا اضافه کنیم می بینیم که به هیچ وجه اصلا جایی برای مقایسه میان هزینه کرد ایران وهزینه کرد دشمنان ایران وجود ندارد و طبق همه حساب کتاب های آمریکا و همپیمانان اش باید هم ایران و هم همپیمانان ایران در منطقه تا به حال نابود می شدند.
نکته اصلی ماجرا هم همین جا نهفته است.
در حالی که آمریکایی ها روی دلار های خود سرمایه گذاری کرده اند ایرانی ها روی ایدئولوژی خود سرمایه گذاری کرده اند.
ضعف آمریکایی ها و همپیمانانشان هم در این است که روی ایدئولوژی و تفکر اشتباه سرمایه گذاری کرده اند.
برای مثال بگویم امروزه علیرغم گسترش ایدئولوژی وهابی اما مقبولیت آن میان مسلمانان اهل سنت به هیچ وجه حتی با مقبولیت ایدئولوژی اخوان المسلمین قابل مقایسه نیست و در حالی که ایالات متحده و همپیمانان اش هزاران ملیارد دلار برای گسترش ایدئولوژی وهابیت هزینه کرده و می کنند اما ایدئولوژی اخوانی است که توانسته برتری را در میان اهل سنت از آن خود کند.
چرا؟
نگرانی کویت از احتمال بسته شدن تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
نگرانی کویت از احتمال بسته شدن تنگه هرمز
چون تفکر و ایدئولوژی وهابی فقط خواسته فکری بخش قلیلی از مسلمانان را می تواند تامین کند.
همین ماجرا نسبت به ایدئولوژی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی و نفوذ آن در میان اهل تشیع نیز صدق می کند.
وقتی بنده در مورد این ماجرا صحبت می کنیم بر اساس گزارش و تحلیل های برخی افرادی که مطالعه کرده اند این صحبت را مطرح نمی کنم بلکه بر این اساس این را مطرح می کنم که به عینه شاهد شکل گیری بسیاری از این گروه ها چه شیعه و چه سنی و تبلور فکری آنها بوده ام.
زمانی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد موج این انقلاب تمام کشورهای اسلامی چه شیعه و چه سنی را فرا گرفت و در آن زمان می شد متوجه شد که منظور از صدور انقلاب چیست.
هدف این بود که نظام و یا حکومتی تشکیل شود که الگویی برای دیگر مسلمانان باشد تا با یکدیگر متحد شوند و در نهایت حکومت اسلامی واحد را تشکیل دهند.
خواسته ای که قرن ها بود در دل بسیاری از مسلمانان نهفته بود و امپراتوری عثمانی علیرغم ادعای خلافت اسلامی در قرن های آخر عمر خود از آن دور شده بود و خلافت اسلامی را تبدیل به حکومتی مشابه دیگر حکومت های جهان کرده بود.
در این ماجرا هم اهل تشیع و هم اهل تسنن انقلاب اسلامی را الگوی خود دانستند و به نوعی پس از پیروزی این انقلاب امیدوار شدند انقلاب های آنها در دیگر کشورهای اسلامی نیز موفق شود.
انقلاب اسلامی ایران تبلور فکری بسیاری از ایدئولوژی ها و تفکرهایی بود که هم میان اهل سنت و هم میان اهل تشیع طی سالهای متمادی روی آن کار شده بود، حتی بسیاری (مخصوصا طرفداران اخوان المسلمین) باور داشتند که نتیجه این تبلور افکار در کشورهای اسلامی دیگر مانند مصر به نتیجه خواهد رسید و اولین انقلاب اسلامی در مصر رخ خواهد داد وهیچ کس باور نمی کرد این انقلاب در ایران موفق شود.
قلب وعقل مردم را به هیچ وجه نمی شود با پول خرید این فقط ایدئولوژی است که می تواند هم قلب و هم عقل مردم را تسخیر کند.
هشدار آمریکا به بزرگترین خریدار نفت ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار آمریکا به بزرگترین خریدار نفت ایران
باید اذعان داشت که تنها موفقیتی که آمریکایی ها و همپیمانانشان توانسته اند طی این چهل سال به دست آورند این بوده که در برخی موارد توانسته اند به اتحاد مسلمانان شیعه و سنی ضربه بزنند و آنها را با هم درگیر کنند.
با این حال می بینیم که در اکثر انقلاب هایی که طی چند سال پیش در کشورهای عربی رخ داد همه انقلابیون تلاش داشتند از انقلاب ایران الگو بگیرند.
با این شرایط بد نیست که موضوع اصلی خودمان یعنی تاثیر تحریم ها بر فعالیت همپیمانان ایران در منطقه بر گردیم.
دلیل ارائه یک پیش زمینه برای مقاله هم این بود که نتیجه گیری برای مخاطب را راحت کنم.
بر عکس تبلیغاتی که توسط رسانه های وابسته به ایالات متحده و همپیمانان اش در منطقه انجام می شود وابستگی گروه های مختلف جبهه موسوم به جبهه مقاومت در منطقه به ایران به دلیل پولی نیست که ایران هزینه می کند ودر صورت قطع شدن این پول ائتلاف ایران با جبهه مقاومت بشکند، چون اگر اینگونه بود قطعا مثلا عربستان سعودی توان پرداخت چند برابر را داشت و دارد.
وابستگی این گروه ها به ایران به دلیل اعتقادات عقیدتی و ایدئولوژی است.
هزینه کرد ایران برای این گروه ها در مقایسه با هزینه کرد دشمنان ایران بسیار ناچیز است.
من می خواهم یک مثال از گزارشی که اخیرا توسط آمریکایی ها منتظر شده بزنم.
طبق همین گزارش ایران سالانه هفتصد ملیون دلار به حزب الله لبنان کمک می کند.
طبق همان گزارش آمریکایی ها، ایران در جنگ هفت ساله سوریه حدود شش ملیارد دلار هزینه کرده.
تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
زمان بسته شدن تنگه هرمز
بنده در جایگاهی قرار ندارم که این ادعای آمریکایی ها را تایید یا تکذیب کنم، اما به هر حال حتی اگر صحت این ادعای آمریکایی ها را قبول داشته باشیم بد نیست به سخنان وزیر سابق امور خارجه قطر مراجعه کنیم که اظهار داشته بود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیش از یکصد و سی و هفت ملیارد دلار برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه ولبنان هزینه کرده اند.
البته جایی هم از سهم جنگ سوریه نسبت به هفت هزار و پانصد ملیارد دلاری که ترامپ می گفت آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه هزینه کرده اند به میان نیامده.
خوب کافی است خواننده یک مقایسه سر انگشتی داشته باشید و ببیند اگر قرار بود متحدین ایران در منطقه برای پول با کسی متحد شوند کدام طرف را باید انتخاب می کردند.
زمانی برخی باور داشتند که انقلاب اسلامی ایران فقط روی شیعیان می تواند تاثیر بگذارد ولی امروزه مشاهده می کنیم ارتش سوریه که بیش از هفتاد درصد از اهل تسنن است متحد ایران می باشد، فلسطینی ها که اکثرا از اهل تسنن هستند با ایران متحد هستند، حوثی ها که زیدی هستند و نه شیعه اثنا عشری با ایرانی ها متحد هستند، بسیاری از گروه های مسیحی لبنان و سوریه و عراق با ایران متحد هستند، ایزدی ها با ایران متحد شده اند و….
برخی دیگر مدعی بودند که انقلاب ایران فقط برای قوم پارسی است در حالی که می بینیم هم فارس ها هم عرب ها و هم کرد ها و هم ترک ها و هم… در منطقه با ایرانی ها متحد شده اند.
این را می توان به حساب انعطاف پذیر بودن ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران دانست در حالی که ایدئولوژی مورد حمایت آمریکایی ها که همانا وهابیت است این توانمندی را ندارد.
آمریکایی ها تصور می کنند که با اعمال فشار مالی بر ایران می توانند متحدینی که به دلیل ایدئولوژی با ایران متحد هستند را دور کنند و طرح خود موسوم به "طرح قرن" برای منطقه را پیاده کنند و غافل از اینکه همین رفتار آنها منجر می شود همه آنهایی که مخالف "طرح قرن" آمریکا هستند به مجموعه همپیمانان ایران اضافه شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала