اجازه ترامپ از ایران برای عبور از تنگه هرمز

© AFP 2023 / Jim Watson اجازه ترامپ از ایران برای عبور از تنگه هرمز
اجازه ترامپ از ایران برای عبور از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا برای عبور از تنگه هرمز از سپاه اجازه می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، در حالی که سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می گوید این روزها کشتی های آمریکایی برای عبور از تنگه هرمز از نیروهای سپاه اجازه می گیرند، عربستان، امارات و اسرائیل تصمیمات اخیر ترامپ علیه ایران را ستایش می کنند.

ظریف: نیروهای آمریکایی برای عبور از تنگه هرمز باید با سپاه پاسداران صحبت کنند - اسپوتنیک ایران
ظریف: نیروهای آمریکایی برای عبور از تنگه هرمز باید با سپاه پاسداران صحبت کنند

هنوز چند روز از شلیک آخرین تیر در چله ترامپ به سوی ایران در قالب اعلام تصمیمش در به صفر رساندن صادرات نفتی جمهوری اسلامی نگذشته است که هم ویدئوهای منشر شده و هم کلام سرلشکر باقری حکایت از تسلط کامل نیروهای ایرانی بر تنگه هرمز دارد و در عین حال موید آن است که عبور و مرور هیچ عابری از این آب راه بین المللی جز در سایه کسب اجازه از نیروهای ایرانی ممکن نیست این یعنی آنکه بدون وجود و حضور و نظارت ایران این آب راه جهانی هیچ خاصیتی نخواهد داشت.

واقعیت آن است که استقبال اسرائیل ،امارات ،عربستان و معدود کشورهای تابعه عربستان در منطقه علی رغم اعتقاد به تسلط و نظارت ایران بر تنگه هرمز تنها به این دلیل از تصمیم ترامپ در به صفر رساندن نفت ایران استقبال کردند و آن را ستودند که در عرصه عمل از رویارویی با ایران و حقوق مسلم آن خود را عاجز می بینند.

درخصوص اسرائیل اگرچه در دشمنی ذاتی این کشور با ایران شک نیست اما نتانیاهو در رویاهای خود شرایطی را ترسیم کرده که در سایه آن واقعیتی به نام جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد و به تبع آن از محور مقاومت، حضور در کنار مرز ها و بلاخره موشک های نقطه زن در اطراف مرزهای سه گانه اش (سوریه، فلسطین و لبنان) خبری نباشد. بدیهی است تحقق چنین وضعی را نتانیاهو جز در سایه ورود ترامپ به درگیری با ایران عملیاتی نمی داند و به همین خاطر برتشویق و تحریک او در تشدید دشمنی با ایران می کوشد.

در کنار نتانیاهو بن سلمان رویای رهبری جهان اسلام را در سایه حاکمیتی مقتدر با ایدئولوژی ناب اسلامی، حکومتی مستقل و بلاخره بهره مند از مدلی مردم سالار از حکومت دچار چالش هایی اساسی می بیند.

و بلاخره امارات که 40 سال است در آرزوی اعمال حاکمیت بر جزایر سه گانه ایرانی می سوزد ترجیح می دهد پشت سر ترامپ برای رسیدن به آن سنگر گیرد.

نهایت سعی سه گانه مذکور درگیر کردن آمریکا در یک جنگ با ایران است، جنگی که از یک سو به تحقق رویاهای ایشان بی انجامد و در عین حال همچنان توان نظامی آنان درگیری با ایران را در عرصه عمل به آزمایش نگذارد. روحیه تاجر مسلکی ترامپ وبالا بودن آستانه هیجانات او البته در بروز این مالیخولیا بی تاثیر نیست.

همه این ها در حالی است که تجربه این روزها نشان می دهد ترامپ نیز برای عبور از تنگه هرمز از نیروهای ایرانی اجازه می گیرد. سعودی و امارات البته بیش از هر کس بر این نکته واقف اند که قریب به صد در صد صادراتشان از تنگه هرمز منوط به اراده و خواست ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала