نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

© Sputnik / SHAنمایشگاه بین المللی کتاب تهران
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور 3 هزار و 200 ناشر داخلی و خارجی به کار خود ادمه می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از«ایرنا»،هیجان نمایشگاه کتاب تهران در هیچ جای دیگر دیده نمی شود.مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر نشست حاضر گفت:«یکی از مشکلات ناشران، نبود نشریات حرفه‌‌ای است و یکی از مواردی که به ناشران کمک می‌کند در شرایط موجود به کار خود ادامه داده و سرپا بایستند استفاده از امکانات و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید برای انتشار کتاب‌هاست.

© Sputnik / SHAنمایشگاه بین المللی کتاب تهران
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

از جمله‌ این نرم‌‌افزارها که تاکنون استفاده شده، e-book و کتاب‌های صوتی بوده و امروز نرم‌افزار واقعیت افزوده یا AR به کمک ناشران آمده است. بسیاری مفاهیمی که با سه امکان قبلی، نمی‌توان آن را انتقال داد باید از این ظرفیت‌های چندگانه استفاده کرد. از طرفی این اتفاق منجر به تقویت اقتصاد نشر و انتقال بهتر مفاهیم و مطالب خواهد شد.

واقعیت افزوده یعنی اضافه‌شدن اطلاعات دیجیتالی به محیط واقعی که این اطلاعات می‌تواند به حالت صوتی، تصویری و سه بعدی باشد و بدون تغییر در محیط فیزیکی به صورت دیجیتالی به فضا ملحق می‌شود. کمک به یادگیری، افزایش جذابیت محصول، امکان برقراری تعامل، رقابت در بازارهای جهانی نشر، به‌روزرسانی محتوای نشریات بدون نیاز به چاپ مجدد، امکان بررسی آماری مخاطبان از طریق اپلیکیشن، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش فروش از جمله مزایای این فناوری است.

بازار فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تا سال 2020 در جهان 150 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.این فناوری محدود به حوزه‌ نشر نیست و در حوزه‌های آموزشی، پزشکی، نظامی و آموزش کودکان و نوجوانان بسیار رخنه کرده و انقلاب وسیعی ایجاد کرده است».

 نویسنده‌ کتاب «جنگ‌ها و بدن‌ها» با تاکید بر شور و هیجان مردم در بازدید از نمایشگاه، به معضل تیراژ پایین کتاب در ایران اشاره کرد و گفت:«آیا نمی شود راهی پیدا کرد که این هیجان را در طول سال امتداد بخشید؟ هیجان و اشتیاق بین مردم وجود دارد ولی این هیجان به دلایلی به مطالعه‌‌ زیاد و خرید کتاب منتهی نمی‌شود.

© Sputnik / SHAنمایشگاه بین المللی کتاب تهران
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

مشکل اصلی قیمت کتاب‌هاست و عمیقا فکر می‌‌کنم دولت باید با کاهش هزینه‌‌های دیگر، برای یارانه‌ کاغذ و مسائلی که ناشران با آن درگیر هستند، مبالغی را در نظر بگیرد.فکر می‌کنم دولت باید از هزینه‌ در بخش‌های دیگر بکاهد و بودجه‌ کتاب را افزایش دهد چرا که این کتاب از فرهنگ و مملکت دفاع خواهد کرد نه سلاح».

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала