گزارش و تحلیل

روز معمار با معماری ایرانی

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRIروز معمار با معماری ایرانی
روز معمار با معماری ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوم اردیبهشت ماه پس از سال 1388 در ایران روز معمار نامیده شد؛ این روز که مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی است به همت انجمن مفاخر معماری ایران در تقویم رسمی ثبت شد و هر ساله در این روز مراسم های متعددی در ایران برای بزرگداشت معمار و معماری برگزار می شود.

معماری ایران بسیار غنی و دارای سبک است و شیخ بهایی نیز یکی از تاثیر گذار ترین افراد در فن معماری ایرانی_اسلامی به شمار می رود؛ عمده ترین آثار این معمار و دانشمند بزرگ را می توان در اصفهان، شهر فرهنگ و تمدن جهان اسلام یافت که یکی از مشهور ترین این آثار منار جنبان اصفهان است.
اسپوتنیک به مناسبت این روز با یکی از معماران برجسته ی ایرانی، خانم دکتر مه تیام شهبازی مصاحبه ای اختصاصی داشته که توجه شما را به آن جلب می کند:
ابتدا روز معمار را به تمامی معماران ایرانی، نامدار یا گمنام و تمامی دانشجویانی که در راه کسب علم در این رشته و ساختن ایرانی زیبا تر تلاش می کنند تبریک می گویم.
دکتر مه تیام شهبازی عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در رابطه با پیشرفت معماری ایران اظهار داشت:
کشور ایران همواره در عرصه ی معماری جزو پیشگامان بوده و در تمامی دوران آثار جالب توجه و درخشانی را در زمینه ی ساخت شهر ها و حیات اجتماعی به جهانیان عرضه کرده؛ برای مثال به جرات می توان گفت ایرانیان مبتکر ساخت آجر

نمای داخلی یک رستوران چوبی با غذاعایی خانگی و لذیذ - اسپوتنیک ایران
کلنگ‌زنی احداث نخستین سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی ــ اسلامی
 و بنا های آجری عظیم و زیبا بودند و با بررسی معماری کهن ایران زمین می توانیم به حجم عظیمی از هوش ، فناوری و نبوغ در آثار ایرانی پی ببریم.

رونق و اعتلای معماری در ایران گواه آن است که این سرزمین کهن از اصلی ترین مراکز معماری و شهر سازی بوده و نمونه های هسته ها، مراکز و بافت های تاریخی متعدد موجود در ایران از مستندات موجود برای اثبات این سخن است.
معماری ایران معماری اصیلی است که سادگی و تزئین را با هم در آمیخته و نماد تاریخ و افسانه های ایرانی است مانند قلعه ها، معابد و مساجد زیبای موجود در ایران.
سیر تکامل هنر و معماری ایران ریشه در حوادث و شرایط اقلیمی سرزمینمان دارد و آداب و رسوم، فرهنگ و عقاید نسل های مختلف ایران را می توان با نگاهی کوتاه به آثار معماری آن دریافت.
وی در ادامه در رابطه با معماری معاصر ایران افزود:
اگر با دقت بیشتری به معماری معاصر ایران توجه کنیم این سوال در ذهن ما ایجاد می شود که آیا آیندگان ما این امکان را دارند تا با این افتخاراز معماری امروز ایران صحبت کنند؟
البته که اگر معماری ایران در راه امروزه ی خود پیش رود نمی توان این اطمینان را داد که مانند گذشتگانمان آثار چشمگیری را به جای بگذاریم و قطعا معماری امروز ایران نیاز به تغییر دارد چرا که کمترین توجه را به شرایط محیطی و اقلیمی کشور انجام داده شاید بتوان تک بنا های قابل توجهی را در معماری معاصر ایران یافت اما معماری صرفا تک بنا نیست و اگر سیمای شهری را در معماری معاصر ایران بررسی کنیم بازخورد خوبی نخواهیم داشت.
دکتر مه تیام شهبازی در رابطه با آثار تاریخی ایران ذکر کرد:
در کشور های توسعه یافته ی جهان این بلوغ فکری ایجاد شده که بنا های تاریخی باید حفظ و نگهداری شوند چرا که این بنا ها هویت یک ملت را شکل می دهند اما در کشور ما این آثار بشدت مورد بی توجهی قرار میگیرند برای مثال در حریم آنها ساخت و ساز شکل میگیرد و بنا های ناهمگون در کنار آنها ساخته می شود.
دکتر مه تیام شهبازی دانش آموخته ی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با نیاز های معماری امروز ایران اینگونه توضیح داد که:
معماری امروز ایران به شدت نیازمند حفظ و احیای بافت های تاریخی است و در ساخت و ساز های جدید باید به شرایط اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی توجه بسیار زیادی شود و همه ی ما معماران باید تلاش کنیم تا حس تعلق خاطر افراد به بنایی که در آن حضور دارند را افزایش دهیم و این مهم فقط در صورت ایجاد ارتباط قوی بین معمار و مخاطب ایجاد می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала