گزارش و تحلیل

ترامپ زودگذر است اما ایران ماندگار

© AP Photo / Vahid Salemiترامپ زودگذر است اما ایران ماندگار
ترامپ زودگذر است اما ایران ماندگار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جناب آقای روحانی ریاست جمهوری ایران با بیان این جمله پیغام های زیادی را به برخی کشورهای منطقه ارسال کرد که شاید اگر سران این کشورها به آن توجه داشته باشند متوجه باشند که رفتارهای خصمانه آنها بر علیه ایران روزی روزگاری به ضررشان تمام خواهد شد.

به هر حال این ماجرا نشان می دهد همان کشوری که امروزه مدعی است بدون آن سران این کشورها دو هفته هم نمی توانند دوام بیاورند خود موجب تهدید و نا امنی برای آنها است.
وچه بسا منظور آقای ترامپ این باشد که اگر رهبران این کشورها از دستورات ایالات متحده سرپیچی کنند ظرف دو هفته آنها را سرنگون خواهد کرد.
در حالی که از زمان تاسیس اولین حکومت آل سعود یکی از اهداف وهابی ها نابودی ایران و شیعیان بوده و هست اما ایران هیچ وقت اقدامی برای نابودی هیچ کشوری از جمله عربستان سعودی انجام نداده.

هر اقدام آمریکا علیه سپاه، اقدام ایران علیه سنت کام را در پی دارد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هر اقدام آمریکا علیه سپاه، اقدام ایران علیه سنت کام را در پی دارد
شاید بد نباشد کشورهایی که امروزه برای محاصره اقتصادی ایران هلهله راه می اندازند و اظهار می دارند که با آمریکا در تحریم ملت ایران همکاری خواهند داشت توجه داشته باشند که ایران هزاران سال است که علیرغم همه فراز و نشیب ها توانسته با پشتیبانی ملت خود سر جای خود باقی بماند و ثابت کرده که تا ابد الدهر هم باقی خواهد ماند و اگر این کشورهای نوپا (در مقایسه با تاریخ ایران) عاقل باشند می دانند که ایران ابرقدرت منطقه باقی خواهد ماند وایران توانسته از تهدیدهای چندین رئیس جمهوری ایالات متحده عبور کند و از تهدیدات و سیاست های آقای ترامپ هم عبور خواهد کرد اما این کشورها هستند که باید فکر کنند پس از آن می خواهند چه کار کنند.
آیا واقعا تصمیم دارند که رابطه خصومت بار با ایران را داشته باشند ویا اینکه بصورت مسالمت آمیز با همسایه خود زندگی کنند.
ایران نشان داده که در همه شرایط از همپیمانان و دوستان خود حمایت می کند اما ایالات متحده نشان داده که سر به زنگاه پشت آنها را خالی می کند، تصمیم با حکامی است که هنوز متوجه نیستند شرایط زیر پای آنها چگونه است.
بسیاری از رهبران دیگر کشورهای عربی نیز تصور می کردند که تا ابد حاکم خواهند ماند و حتی برای انتقال قدرت به فرزندان خود هم نقشه های زیادی داشتند اما مشاهده کردیم که همه شان ظرف کمتر از دو هفته ای که ترامپ در رابطه با آن صحبت می کرد سقوط کردند و آمریکا هم کوچکترین حمایتی از آنها نکرد.
بد نیست رهبران کشورهایی که امروزه برای ایران شاخ و شانه می کشند از عاقبت صدام حسین — معمر القذافی — حسنی مبارک — بن علی — علی عبد الله صالح و… عبرت بگیرند و همانا مقایسه وضعیت بشار الاسد با دیگر رهبران عرب می تواند به آنها نشان دهد که عاقبت طرفداران کدام جبهه چگونه بوده و هست.
حال برخی همسایگان ایران می توانند روی چند صباحی که آقای ترامپ در کاخ سفید می ماند برنامه ریزی کنند و یا اینکه روی ایرانی که قرار است قرن های دیگر اینجام بماند حساب کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала