وزیر بهداشت ایران: داروسازان تولید ملی را تحقیر نکنند

CC0 / Pixabay / وزیر بهداشت ایران: داروسازان تولید ملی را تحقیر نکنند
وزیر بهداشت ایران: داروسازان تولید ملی را تحقیر نکنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر بهداشت ایران از داروخانه ها و داروسازان خواست که تولید ملی را تحقیر نکنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان ایران در مراسم افتتاح کارخانه جدید تولید داروهای جامد اکتوور گفت: متاسفانه داروخانه‌ها در عرضه داروهای ساخت داخل کم‌لطفی می‌کنند.

وی با اشاره به گلایه مردم از نحوه معرفی داروهای داخلی توسط داروخانه‌ها گفت: فردی به من گفت برای خرید یک دارو به داروخانه‌ای رفتم. فرد پشت کانتر هم ایرانی و هم خارجی آن را به من پیشنهاد داد و زمانی که تفاوتش را پرسیدم؟ در پاسخ گفت: عین ماشین پراید و بنز است!

نمکی در ادامه اظهار کرد: وقتی داروساز که در قامت یک دکتر در داروخانه حضور پیدا کرده است چنین تفاوتی را بین داروی خارجی و داخلی قائل می‌شود،‌ جفای بزرگی را به صنعت داروسازی کرده است.

وزیر بهداشت ایران با خطاب قرار دادن داروخانه‌دارها، افزود: برای تولید 97 درصد داروی تولید داخل 550 میلیون دلار ارز هزینه شده است در حالی که برای واردات 3 درصد داروی خارجی 1.3 میلیارد دلار ارز هزینه شده است. در نظر بگیرید که اگر این شرایط وارونه شود و صنعت داخلی فرو بریزد حتی اگر تمام منابع کشور را هم برای واردات دارو هزینه کنیم باز هم کم می‌آوریم. با این شرایط باید فاتحه نظام سلامت را خواند و مطمئنا نان داروخانه‌ها آجر خواهد شد.

نمکی همچنین اضافه کرد: اگر قرار باشد روال کار داروخانه‌ها استمرار داشته باشد مطمئنا با استفاده از تولیدات داخلی است نه با واردات داروی خارجی!؛ برخی فکر می‌کنند من تازه وارد حوزه دارو شده‌ام، این در حالی است که شناختی کافی از این حوزه دارم.

وی ادامه داد: اگر صنعت تولید دارو تقویت شود داروخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می توانند خدمات ارائه دهند و فعالیت کنند در غیر این صورت با واردات دارو نمی‌توان نیاز داروخانه‌ها را تامین کرد چرا که منابع دولتی پاسخگوی واردات داروی مورد نیاز کشور نیست.

وزیر بهداشت ایران همچنین تصریح کرد: داروسازان پشت کانتر داروخانه صنعت دارو را تحقیر نکنند. این خیلی کار زشتی است که داروساز چاقو دست بگیرد و بندهای صنعت دارو را پاره کند، چنین رفتاری در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала