پیش بینی رشد دو برابر بازگشت ارز صادراتی به ایران

CC0 / Pixabay / پیش بینی رشد دو برابر بازگشت ارز صادراتی به ایران
پیش بینی رشد دو برابر بازگشت ارز صادراتی به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به تمدید بسته ارزی تشویقی بانک مرکزی، به نظر میرسد می‌توان به تزریق هفتگی ارز صادراتی به میزان ۵۰۰ میلیون یورو به بازارهای ایران امیدوار بود.

تصمیم بانک مرکزی ایران در مورد ارز حاصل از صادرات کالا - اسپوتنیک ایران
تصمیم بانک مرکزی ایران در مورد ارز حاصل از صادرات کالا
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، بررسی گزارش عملکرد بازار ثانویه نشان میدهد،‌ در بازه زمانی نزدیک به یک ماه بیش از یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به بازار ثانویه ایران تزریق شده است. بر این اساس حدود 810 میلیون یورو ارز صادراتی نیز از طریق واردکنندگان خریداری شده است.
درحال حاضر میانگین قیمت فروش یوروی صادراتی حدود 10700 تومان و میانگین نرخ خرید یورو در بازار ثانویه حدود 10500 تومان است.
نکته جالب توجه اینکه از اواخر بهمن ماه بانک مرکزی از بسته ارزی تشویقی رونمایی و زمان اجرای آن را تا پایان شهریور ماه 98 تمدید کرد. بر اساس این بسته فرایند فروش ارز صادراتی به واردکنندگان بر اساس قیمت توافقی تسهیل شده است. به این ترتیب بایستی شاهد افزایش عرضه قابل توجه و همچنین بالا رفتن قیمت میانگین در این بازار می‌بودیم. این درحالی است که میانگین قیمت رشد کرده اما افزایش عرضه مانند روزهای پایان سال قبل نیست.
در روزهای پایانی سال 97 رکورد تزریق 320 میلیون یورو ارز به بازار ثانویه نیز ثبت شد. این درحالی است که بیشترین میزان عرضه در فروردین ماه حدود 120 میلیون یورو بوده است.
همچنین بررسی روند سالیانه بازار ثانویه نشان میدهد، احتمال تثبیت تزریق هفتگی 500 میلیون یورو در این بازار وجود دارد. در آخرین هفته فروردین ماه حدود 500 میلیون یورو ارز به این بازار تزریق شده و این میانگین با میزان تزریق در آخرین هفته‌های سال قبل برابری می‌کند.
سال قبل تنها یک سوم ارز صادراتی و رقمی نزدیک به 14 میلیارد دلار به کشور بازگشته بود. اگر این روند ادامه پیدا کند پیش بینی می‌شود انتهای سال بازگشت ارز صادراتی به کشور 2 برابر سال 97 باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала