افزایش محسوس صادرات نفت ایران به چین

اشتراک
چین در آستانه اتمام معافیت شش‌ماهه تحریم نفتی ایران واردات نفت از این کشور را افزایش داده و طی آوریل ۷۵۴هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به ماه قبل ۳۳درصد رشد داشته است.

 

افزایش واردات نفت هند از ایران - اسپوتنیک ایران
افزایش واردات نفت هند از ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، با وجود افزایش قیمت نفت به‌نظر می‌رسد چین همچنان به ذخیره نفت در تأسیسات استراتژیک و اقتصادی خود به‌میزان بالا در سه‌ماهه اول سال ادامه داده است.
با اینکه چین آمار دقیقی از ذخایر استراتژیک و اقتصادی خود نداده، ولی با توجه به مقدار پالایش نفت و مصرف داخلی و واردات نفت خام می‌توان به این نتیجه رسید.
پالایشگاه‌ها 12.6 میلیون بشکه نفت خام در روز در سه‌ماهه اول سال پالایش کردند که 4.4 درصد نسبت به سه ماه پایانی 2018 افزایش داشت و به همین میزان هم نسبت به سال قبل بالا رفته بود.
واردات نفت خام طی دوره ژانویه تا مارس 9.3 میلیون بشکه در روز بود در حالی که تولید داخلی 3.84 میلیون بشکه در روز اعلام شد، در نتیجه مقدار کل به 13.8 میلیون بشکه رسید.
با کم کردن تولید پالایشگاهی از کل نفت خام در دسترس، 1.3 میلیون بشکه نفت اضافه می‌آید و این همان نفتی است که وارد تانکرهای ذخیره می‌شود.
اگر همین محاسبه را برای سه ماه پایانی 2018 انجام دهیم به عدد 950 هزار بشکه در روز می‌رسیم که نشان می‌دهد چین مقدار ذخیره نفت خود را 57 هزار بشکه در روز در سه ماه اول 2019 نسبت به سه ماه پایانی 2018 افزایش داده است.
این افزایش جریان ذخیره نفت در چین در زمانی اتفاق افتاده که قیمت نفت خام افزایش یافته است. شاخص نفت برنت 33 درصد نسبت به پایان 2018 بالا رفته و به 71.62 دلار در هر بشکه رسیده است.
جالب است که محموله‌های واردشده به چین در ژانویه و فوریه زمانی خریداری شده بودند که قیمت نفت هنوز رو به کاهش بود. در آن زمان نفت برنت 45 درصد نسبت به اوج 86.29 دلار ماه اکتبر کاهش یافته بود و با قیمت 50.47 دلار در ماه دسامبر معامله می‌شد.
هنوز مشخص نیست افزایش اخیر قیمت نفت باعث جریان کندتر ذخیره نفت در چین شود ولی فاصله بین تولید پالایشگاهی و کل نفت در دسترس در چین به 690 هزار بشکه کاهش یافته است.
یک عامل مهم دیگر کاهش احتمالی واردات چین از ایران و ونزوئلا است که هردو تحت تحریم آمریکا هستند. البته این کاهش مربوط به ماه آوریل نمی‌شود. واردات چین از ایران در ماه آوریل با افزایش 33درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به 754 هزار بشکه در روز رسیده است. چین در ماه مارس 565 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود. انتظار می‌رود واردات چین از ونزوئلا تا 399 هزار بشکه در روز در آوریل بالا برود. چین در مارس 266 هزار بشکه از ونزوئلا وارد کرده بود.
احتمالاً با سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه مه، واردات چین از این کشور هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
عامل تأثیرگذار دیگر در واردات نفت خام چین، ادامه تلاش‌های اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای محدود کردن تولید نفت به‌منظور افزایش قیمت آن است. بیشتر این کاهش از سوی عربستان سعودی بوده است.
کلاً، اگر چین سعی در خرید نفت از ایران، ونزوئلا و عربستان داشته باشد، احتمالاً جریان ورود نفت خام به ذخایر آن در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. به دنبال آن وی احیای تحریم های گذشته و وضع تحریم های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران 7 اوت سال 2018 اجرایی شد. سپس واشنگتن اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از خریداران نفت ایران خواست از این کار خودداری ورزند. روز 5 نوامبرسال گذشته تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شد. واشنگتن در خصوص کشورهای چین،هند،ایتالیا،یونان،ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت های موقت از تحریم نفتی اعلام کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала