گزارش و تحلیل

روابط ایران و اسرائیل، در سایه پیروزی نتانیاهو

© Sputnik / Sergey Guneevروابط ایران و اسرائیل، در سایه پیروزی نتانیاهو
روابط ایران و اسرائیل، در سایه پیروزی نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی، با لابی گری بیشترفشار آمریکا علیه ایران همراه می شود.

به گزارش اسپوتنیک، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات در این کشور بیشترین تعداد کرسی در پارلمان را به دست آورد و به این ترتیب نتانیاهو باردیگر ریاست دولت اسرائیل را بر عهده خواهد گرفت. حزب لیکود 36 کرسی در پارلمان اسرائیل کسب کرده و به این ترتیب از اتحاد میانه‌رو چپ گرای "آبی و سفید" که 35 کرسی خواهد داشت، جلو زده است.

حسین رویروان کارشناس علوم سیاسی در ایران، مدرس دانشگاه تهران، جامعه شناس، استاد دانشگاه تهران دانشکده مطالعات جهان، رئیس سابق صدا و سیمای ایران در بیروت در مصاحبه با اسپوتنیک تصریح نمود که به خاطر ماهیت اسرائیل و نوع روابط ایران و اسرائیل، روی کار آمدن نتانیاهو تاثیر آشکاری بر روابط دو کشور ندارد، تنها ممکن است به خاطر قدرت بیشتر نخست وزیر اسرائیل، موجب لابی های بیشتر با امریکا و فشار بیشتر بر ایران شود.

روی کارآمدن نتانیاهو و پیروزی وی در انتخابات پارلمانی، چه تهدیدات جدیدی برای ایران خواهد داشت؟ 

پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران
پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل

بین اسرائیل و ایران هیچگونه ارتباط و معادله ای وجود ندارد. به عبارتی پیروزی نتانیاهو یا هر کس دیگری در اسرائیل این ماهیت را تغییر نمی دهد. ایران اساسا" موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. این نظام سیاسی را غیر مشروع می داند که ملتی را آواره نموده است و یک دولت فاسدی را در یک سرزمین اشغالی بوجود آورده است. لذا من تصور نمی کنم که پیروزی نتانیاهو معادله روابط میان ایران و اسرائیل را چه به صورت مثبت یا منفی تغییر دهد.

با این پیروزی نخست وزیر اسرائیل قدرت بیشتری پیدا کرده است. آیا نتانیاهو نمی تواند فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند؟

بله، نتانیاهو شاید میزان دشمنی بیشتری با ایران نسبت به دیگران داشته باشد. تلاشش بر این است که از طریق ارتباطات خود و لابی صهیونیستی در آمریکا، آمریکا وادار به سخت گیری های بیشتری علیه ایران نماید. اما این واقعیت همیشه بوده و هست و با تغییر مقامات در اسرائیل، تغییری ایجاد نمی شود.

جناب آقای سایمون تسیپیس، کارشناس علوم سیاسی از موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص سایه پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی می گوید. 

حزب نتانیاهو پیشتاز در انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران
حزب نتانیاهو پیشتاز در انتخابات اسرائیل

_ پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی آیا بر روابط ایران و اسرائیل تاثیر گذار خواهد بود؟ آیا فشارها بر ایران بیشتر می شود؟

به عقیده من با پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی در اسرائیل، سیاست این کشور نسبت به ایران تغییری پیدا نخواهد کرد. یعنی فشار بر ایران همچنان ادامه خواهد پیدا کرد.

 اما باید دانست که فشار اسرائیل بر ایران در دو جهت است: فشار نخست در این است که اسرائیل می خواهد ایران از سوریه خارج شود و سلاح های خود را از این کشور خارج نماید. اینکه ایران نیروهای انقلاب اسلامی خود را از سوریه خارج کند. اسرائیل از سوی دیگر فشار خود بر ایران را جهت خاتمه دادن ایران به فعالیت های هسته ای را ادامه خواهد داد، این که ایران به سلاح هسته ای دست نیابد. علی الخصوص اینکه ایران همواره اسرائیل را تهدید به نابودی می کند. مخصوصا" زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بود، اسرائیل به نابودی از سوی ایران تهدید می شد. سیاست نتانیاهو با این پیروزی ادامه خواهد یافت و حتی فشار بر ایران بر سر مساله هسته ای و سوریه بیشتر خواهد شد. تا ایران فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و در بحران سوریه نیز دخالت ننماید. اسرائیل ایران را دشمن خود محسوب نمی کند، تنها خواهان توقف این دو مسئله از سوی ایران است.شش

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала