انتشار نخستین تصویر از سیاه‌چاله + عکس

© Photo / ESA/Hubble, ESO, M. Kornmesserانتشار نخستین تصویر از سیاه‌چاله + عکس
انتشار نخستین تصویر از سیاه‌چاله + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای نخستین بار در تاریخ تصویری از سیاه‌چاله توسط اختر فیزیکدانان منتشر شد.

به گزارش اسپوتنیک، اختر فیزیکدانان برای اولین در تاریخ تصویری از افق رویداد (مرز قابل مشاهده یک سیاه‌چاله) را به نمایش گذاشتند. آنها موفق به "عکس برداری" از سیاه‌چاله‌ای در کهکشان M87 در پیکر آسمانی دوشیزه (خوشه) یا صورت فلکی سنبله که بیش از 50 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، شدند.
کنفرانس‌های مطبوعاتی برای نمایش اولین تصویر سیاه‌چاله به طور همزمان در 10ام آوریل در بلژیک، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، دانمارک، چین، شیلی و تایوان به عنوان بخشی از پروژه بین المللی «تلسکوپ افق رویداد» آغاز شد.
سیاه‌چاله یک منطقه با نیروی جاذبه بسیار قوی است که حتی نور را جذب می کند. احتمال وجود چنین مناطقی در آغاز قرن بیستم، توسط نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین اثبات شده بود، اگرچه که خود این دانشمند به این فرضیه اعتقادی نداشت. اما در نیمه دوم قرن بیستم، نظریه سیاه‌چاله‌ها به لطف استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند جدید، شواهد بیشتری بدست آورد. در حال حاضر جامعه علمی تقریبا بدون شک از وجود سیاه چاله‌ها مطمئن است. اما به علت فاصله بسیار زیاد آنها، هیچکس آنها را ندیده و دانشمندان صرفا تصوری نسبت به آنها داشتند.

پروژه "تلسکوپ افق رویداد" برای مشاهده سیاه‌چاله‌های غول‌آسایی که هسته بیشتر کهکشان‌ها را تشکیل می دهند، ایجاد شد.

اختر فیزیکدانان متمرکز بر دو موضوع هستند. یکی از آنها سیاه‌چاله قمارباز A است که در مرکز راه شیری قرار دارد. وزن آن بیش از چهار میلیون برابر و اندازه آن 18 برابر خورشید است. دومین مورد مربوط به یک سیاه‌چاله در کهکشان M87 است؛ جرم این سیاه‌چاله شش و نیم میلیارد برابر خورشید است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала