سپاه به هر نوع حمله آمریکا پاسخ خواهد داد

© AFP 2023 / Fars News/Hossein Mersadiسپاه به هر نوع حمله آمریکا پاسخ خواهد داد
سپاه به هر نوع حمله آمریکا پاسخ خواهد داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در پاسخ به سوال حملات احتمالی آمریکا به مواضع سپاه گفت: سپاه به حملات هر کشوری واکنش نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک ، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی اختصاصی با اسپوتنیک در خصوص قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریست ها گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حملات هر کشوری واکنش نشان می دهد.
مشروح این گفتگو در ذیل آمده است:
آمریکا دیروز سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کرد، در پاسخ به این تصمیم، ايران نیز اعلام كرد كه نيروى ارتش آمریکا در غرب آسيا را سازمان تروریستی می داند، عواقب و این جریان را چگونه می بینید و آیا این تنها پاسخ ایران به تصمیم ایالات متحده درباره سپاه پاسداران است؟

واکنش رسانه‌های آلمان به قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی - اسپوتنیک ایران
واکنش رسانه‌های آلمان به قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی

ببینید اقدام آمریکا خلاف منشور ملل متحد، خلاف امور بین الملل بود، ولی اقدام ایران در قالب منشور ملل متحد شکل گرفت، چون منشور ملل متحد این اجازه رو به ایران میدهد. لذا این به معنی اعلام جنگ با امریکا نیست. درسته یک سری نظریات افراطی در دو طرف ممکن است شکل بگیرد، ولی من معتقدم، همین موضوع هم نباید باعث گسترش بحران بین دو طرف شود، ولی سپاه نقش اصلی و اساسی در شکست داعش داشته است. آن کاری که امریکایی های کرد این خلاف هم منشور ملل متحد، هم خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هست که سپاه بخشی از نیروهای مسلح ایران است، و هم خلاف واقعیات میدانی است، که اگر سپاه نبود داعش خیلی از کشورهای منطقه را در بر می گرفت. این نشان میدهد که امریکایی ها حامی تروریست هستند، ولی همین موضوع هم به این معنی نیست که ما پیش دستی کنیم در کشتن سربازان امریکایی. و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل و مقابله به مثل این موضوع رو مطرح کرده و امیدواریم که این موضوع تبدیل به یک فضای چالش بین دو کشور نشود، بلکه زمینه ای فراهم شود برای نوعی تنش زدایی واقعی تر در تحولات منطقه.
با توجه به تلاش برخی از کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه عمان مبی بر اينكه اسرائیل بايد از سوی اعراب احساس امنیت داشته باشد، ايا ممکن است اسرائيل به دوستی برای جهان عرب مبدل شود؟ پاسخ ایران به کشورهای همسایه خود در این رابطه چگونه خواهد بود؟
"یک واقعیتی که وجود دارد این است که، به هر حال، تجربه نشان داده که هرچه روند سازش شکل می گیرد به ضرر کشورهای اسلامی است، رژیم صهیونیستی روز به روز دارد گستاختر می شود. الان هم ما می بینیم که آقای نتانیاهو اعلام کرده که بعد از ضمیمه کردن جولان، کرانه باختری را هم به خاک سرزمین اشغالی وصل می کند. به نظر من این احساس رعبی که برخی از کشورها دارند، بیشتر ناشی از تفرقه ای است که بین آنها شکل گرفته، سازمان همکاری های اسلامی به وظیفه خودش عمل نکرده و این شرایط شکل گرفته، به خصوص اختلافاتی که ریشه دوانده در جهان اسلام باعث شده که بیشترین بهره اش برای رژیم صهیونیستی باشد. دنیای اسلام نیازمند دور تازه ای از تنش زدایی است. ایران برای این تنش زدایی آمادگی را دارد."
ترکیه اعلام کرده که با ایران در مناطق مرزی مشترک، عملیات نظامی مشترک علیه کُردها انجام خواهد داد، آیا ایران در عملیات نظامی علیه کردها با ترکیه شرکت خواهد کرد؟
ببینید، ما متعقد هستیم که موضوع کُردها راهکار نظامی ندارد و اقدام نظامی علیه کُردها به ضرر، به هر حال، همه کشورها تمام می شود. انتظارمان این است که یک راهکار سیاسی شکل بگیرد، لذا این موضوعی است که باید با ظرافت بیشتری به آن پرداخته شود.
عدم تبعیت ژاپن از سیاست جدید آمریکا علیه سپاه - اسپوتنیک ایران
عدم تبعیت ژاپن از سیاست جدید آمریکا علیه سپاه

آیا ممکن است ایران اقدامات دیگری علیه نیروهای آمریکایی در نظر بگیرد؟ (در صورتی که امریکا به مواضع سپاه در سوریه حمله بکنه، واکنش ایران جگونه خواهد بود؟)
ببینید، هرگاه اقدامی علیه نیروهای ما صورت بگیرد، اقدام متقابل بازدارنده خواهیم داشت، ما در سوریه یکی از دلایلی که نتانیاهو بارها اعلام کرد، که حمله بدون، در واقع، حملات مختلفی علیه ایرانی ها انجام داده، ایران فقط به این دلیل که سوریه را به محل جنگ تبدیل نکند در آنجا اغماض به خرج داده است. رژیم صهیونیستی سعی می کند سوریه روی آرامش نبیند، ولی ما به دنبال آرامش در این کشور هستیم، ولی به هرحال، هرگونه اقدام نظامی علیه سپاه جمهوری اسلامی ایران به واکنش مقابله به مثل، از ناحیه هر کشوری که باشد، مواجه خواهد شد.
برخی اتفاقات رخ داده در لیبی را نتیجه سیاست های عربستان سعودی می دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟
" ببینید، متاسفانه عربستان سعودی در هر جایی که دخالت کرده، دخالتش به سود تروریست ها و به ضرر تمامیت ارضی کشورها تمام شده است. در سوریه و عراق این موضوع خود را نشان داده، در یمن و بحرین، الان هم در لیبی. حتما جامعه جهانی باید به عربستان فشار وارد کند که با استفاده از یک سری گروه های مسلح، نظم و ثبات بین المللی را به هم نزند."
آیا سپاه پاسداران در خارج سهامی دارد؟ آیا نگران این نیستید که این سهام بخاطر تحریم های آمریکا بلوکه و مسدود شوند؟
ببینید، سپاه پاسداران به هر حال در زمان جنگ منجی ایران بود، با بسیج مردمی که شکل داد و جنگ را به سود ایران مغلوبه کرد و بعد از جنگ که کشور وارد بازسازی شد. همان نیروهای جوان و فعال و انقلابی وارد عرضه بازسازی شدند، اقدامات اساسی زیادی صورت دادند. بعد در گام بعد که کشور وارد برنامه های توسعه شش گانه شد، سپاه در زمینه توسعه، در زمینه فناوری، عمرانی و غیره کارهای اساسی انجام داد. خیلی از زیر ساخت های بزرگی که هیچ کشور جهان سومی نمی تواند به تنهایی انجام دهد، به هر حال، سپاه به خوبی و خود اتکا انجام داد. چون خود اتکا عمل کرده است، به نظر من، کمترین آسیب اقتصادی به فعالیت های سپاه در حوزه های عمرانی وارد می شود، ولی هدفی که آمریکایی ها دنبال کردند، این است که عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، که نقش سپاه در آن اصلی است، را با محدودیت مواجه کنند، که به نظر من همچون گذشته به نتیجه نخواهند رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала