تهدید روحانی با سانتریفیوژ+عکس

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی
روحانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور تهدید کرد در صورت ادامه فشار از طرف آمریکا، ایران به تولید سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آرهشت متوسل خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهور، یک روز پس از اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست تروریستی آمریکا، تهدید کرد که در صورت ادامه فشار از طرف ایالات متحده، ایران به تولید سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آرهشت متوسل خواهد شد.

حسن روحانی گفت:«شما اگر دیروز از IR-1 می‌ترسیدید، امروز زنجیره 20 تایی IR-6 را افتتاح کردیم و اگر به ظلم خود ادامه دهید، زنجیره IR-8 را هم خواهید دید».

​وی در ادامه گفت:«فکر کردید اگر علیه سپاه سخن گفتید در ایران اختلافی ایجاد می‌شود؟ بدانید امروز محبوبیت سپاه بین ‌ملت ایران و ملت‌های‌ منطقه بیشتر خواهد بود.کسی «تروریستی» بودن سپاه پاسداران را نخواهد پذیرفت. فکر کردید سپاه را بگویید تروریست، کسی از شما می‌پذیرد؟ در این‌ دو ساله در کجایش موفق بودید؟ وقتی از معاهده آب و هوا خارج شدید کسی برای شما کف زد؟ روزی که قدس را پایتخت رژیم اشغالگر است، کسی از شما قبول کرد؟ شما اشتباه می‌کنید. همیشه در خطا بودید و هستید».

سانتریفیوژ IR-6  دستگاهی است که با استفاده از سرعت چرخش بالا و نیروی گریز از مرکز مواد را از هم تجزیه می‌کنند و به عبارتی خلوص مواد را افزایش می‌دهند. لذا در فرآيند توليد سوخت هسته‌ای، سانتريفيوژها در غنی‌سازی اورانيوم نقش اساسی ايفا می‌کنند. ایران پیشتر تعدادی سانتریفیوژ نسل اول یا IR-1s را در اختیار داشت که با تکنولوژی آلمان در 40 سال پیش تولید شده بودند. به اعتقاد کارشناسان، اورانیوم غنی شده توسط مدل‌های IR-2M, IR-4 و IR-6 می‌تواند بین 3 تا 5 برابر بیش از مدل IR-1s باشد.

​کارآیی سانتریفیوژهای IR-6 حدود 10 برابر بیش از مدل‌های IR-1 است. او همچنین مدعی شده بود که ایران به تکنولوژی تولید سانتریفیوژهای IR-2M, IR-4 دست یافته و در حال رفع نواقص فرآیند پژوهش و تولید مدل IR-6 است. البته ایران پیشتر تایید کرده بود که تحقیقات لازم برای تولید سانتریفیوژهای IR-8 را نیز آغاز کرده که کارآیی آن‌ها حداقل 16 برابر بیش از مدل‌های IR-1 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала