تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیر نظر چه سازمانی است؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیر نظر چه سازمانی است؟
تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیر نظر چه سازمانی است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش اخیر دیلی استار حاکی از آن است که تمامی مراحل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان از سال ۱۹۸۰ زیر نظر سازمان سیا انجام می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه دیلی استار در پی مرگ بسیاری از جوانان افغانی به علت مصرف بیش از اندازه ماده مخدر هروئین، تحقیقاتی را انجام داده که نشان می دهد سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در کشور آمریکا به دست سازمان اطلاعات خارجی این کشور یعنی سیا صورت می‌گیرد.
«جان پوتاش» نویسنده این گزارش افشا کرد که در دهه 1980 سازمان سیا آمریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره‌های مشهور توزیع می‌کرد.
«جان استاکول» نیروی سابق سازمان سیا در مصاحبه ای با دیلی استار بیان داشت که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرده و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان کنترل و هدایت می شود.
این گزارش ادعا می کند که حکمتیار با سیا در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.

اتحاد ایران و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اتحاد ایران و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر

جان استاکول در ادامه می‌افزاید، در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به آمریکا منتقل می‌شد.
جان استاکول همچنین خاطر نشان می کند که گلبدین حکمتیار رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از 600 میلیون دلار از آمریکا پول دریافت کرده است.
بر اساس گزارش وی، حکمتیار همچنین نقش مهمی در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می‌شده است.
علی رغم مطالبی که در این تحقیقات آمده است، آمریکا 9 میلیارد دلار در طول سال‌های گذشته برای مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده، اما نتیجه آن افزایش تولید این مواد بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала