هشدار جدید آمریکا به ترکیه

© Flickr / Gage Skidmoreهشدار جدید آمریکا به ترکیه
هشدار جدید  آمریکا به ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه 3 آوریل طی دیدار با مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه، به او درباره آن‌چه «پیامدهای ویرانگر احتمالی» هرگونه عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه نامید، هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه، ترکیه بارها تهدید کرده که قصد دارد علیه جنگجویان کُرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه دست به عملیات بزند. ترکیه این جنگجویان را که متحدان آمریکا در نبرد علیه داعش هستند، دنباله روان حزب کارگران کُردستان و «گروهی تروریستی» می‌داند.
وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «مایک پومپئو وزیر امور خارجه، از مذاکرات جاری درباره شمال شرق سوریه اعلام حمایت کرد و در عین حال، از پیامدهای ویرانگر احتمالی هرگونه عملیات نظامی یک جانبه ترکیه در منطقه، هشدار داد».
دو وزیر در حاشیه جشن هفتاد سالگی تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با یکدیگر دیدار کردند.
روابط آمریکا و ترکیه در حال حاضر به دلیل مسائل مختلف تنش‌آمیز شده است. در این دیدار، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین «از احتمال اقدام ترکیه در خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه، ابراز نگرانی کرد».
پیش از این دیدار، چاووش اغلو گفته بود که با وجود فشارهای آمریکا، ترکیه سامانه دفاع موشکی اس-400 را از روسیه خواهد خرید.
در واکنش به این جهت‌گیری ترکیه، آمریکا دوشنبه اعلام کرد که ارسال تجهیزات و ابزارهای جنگنده‌ای اف-35 را متوقف خواهد کرد. واشینگتن همچنین گفت فعالیت برای ساخت مشترک این جنگنده‌ها را به حال تعلیق درخواهد آورد.
چاووش اغلو در یک سخنرانی در واشینگتن گفته بود: «انعقاد قرارداد سامانه دفاع موشکی اس-400 مساله‌ای تمام شده است و از آن عقب نخواهیم نشست».
پومپئو همچنین خواستار «حل و فصل سریع مساله شهروندان آمریکا و کارمندان ترک هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا در ترکیه» شد که به گفته او «به شکلی ظالمانه» در بازداشت به سر می‌برند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала