گزارش و تحلیل

گرد و غبار مرگبار آمریکا در اروپا و سکوت واشنگتن

© Photo / DoDعواقب بمباران یوگسلاوی و سکوت واشنگتن
عواقب بمباران یوگسلاوی و سکوت  واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"گرد و غبار مرگبار ساخت آمریکا: سلاح های اورانیومی، جهان را آلوده کرد" – چنین است نام کتاب جدید فریدر واگنر (Frieder Wagner). از عنوان پیدا است که آمریکا با مهمات حاوی اوانیوم سرزمین های وسیعی را آلوده کرده است.

اسپوتنیک با مولف این کتاب مصاحبه کرد. واگنر در باره کاربرد این سلاح ها در یوگسلاوی در سال 1999 گفت: مهمات اورانیومی از پس مانده های صنایع اتمی تولید می شود. این سلاح ها منبع تشعشعات هسته ای بسیار سمی آلفا است. پس از کاربرد، اورانیوم ضعیف شده سوزانده می شود، که همانطور که قبلا گفته شد، منبع تابش آلفا است و ذرات نانو که 100 برابر کوچکتر از گلبول های قرمز است تشکیل می شود. به این ترتیب، می شود گفت ، نوعی از گازهای فلزی بوجود می آید که مردم می توانند آن نفس بکشند و مبتلا به سرطان شوند.

اسپوتنیک: تا به حال در کدام جنگ ها از سلاح های اورانیومی استفاده شده است؟

سلاح هراسناک آمریکا علیه روسیه - اسپوتنیک ایران
بزرگترین سلاح تهدیدی آمریکا علیه روسیه
واگنر: این سلاح در طول جنگ 1991 در عراق به طور فعال مورد استفاده قرار گرفت. ارتشیان اعتراف کردند که حجم آن در جنگ اول در عراق به 320 تن رسید. بعد از سال 2001 در افغانستان به کار گرفته شده و هنوز هم در آن مورد استفاده قرار می گیرد. در آلمان و در روسیه روی این سلاح کار می کردند. با این حال، تنها آمریکا از این سلاح در چنین مقیاس گسترده استفاده کرد.

اسپوتنیک: چگونه شما موفق به اثبات استفاده از این مهمات در جریان تحقیق شدید؟
به عنوان مثال، صرب ها به ما نقشه هایی را نشان دادند که در آن محل های استفاده از اورانیوم ضعیف شده علامتگذاری شده بودند. هنگامی که ما در عراق بودیم، ما با مردم محلی ارتباط برقرار کردیم. ما به جاهایی رفتیم که در آن نبرد های بزرگ رخ داد و نمونه های زمین را در آنجا و همچنین نمونه های گرد و غبار از سطح تانک ها را جمع آوری کردیم. در تمام نمونه های خاک و گرد و غبار، اورانیوم ضعیف شده را پیدا کردیم. متاسفانه، اورانیوم 236 در اکثر نمونه ها از خاک و گرد و غبار یافت شد که عنصری مخربتر و مسمومتر است و در شرایط طبیعی یافت نمی شود. تابش رادیواکتیو آن خیلی بالا است.

اسپوتنیک: به اصطلاح "گرد و غبار مرگبار"، همانطور که گفته شد، با باد گسترش می یابد. به این معنا، استفاده از مهمات اورانیومی، در واقع، باید یک جنایت جنگی محسوب شود و ممنوع شود، آیا اینطور نیست؟

بیستمین سالگرد تهاجم ناتو به یوگسلاوی سابق + ویدیو - اسپوتنیک ایران
بیستمین سالگرد تهاجم ناتو به یوگسلاوی سابق + ویدئو
واگنر: این جنایت نظامی است. گرد و غبار به کاربرده در جنوب عراق به طور مداوم از جنوب به شمال هنگام طوفان ها به بیابان گسترش می یابد — به عنوان مثال به اربیل، جایی که کوه ها از حرکت آتی آن جلوگیری می کنند و راه آنرا به ترکیه می بندد. تمام این توده بزرگ گرد و غبار در اربیل باقی می ماند. مثلا ما قطعاتی از گوشت گاو کشته شده در نزدیکی اربیل را گرفتیم و متوجه شدیم: اورانیوم ضعیف شده مورد استفاده در مهمات، دارای "اثر انگشت" مشخصی در گوشت است. در شمال عراق، ما همان "اثر انگشت اورانیوم" را که در جنوب کشورهست، پیدا کردیم. این بدان معنی است که اورانیوم مستقر در جنوب عراق در حال حاضر در شمال هم هست و کودکان دارای تغییر شکل در آنجا به دینا می آیند و اکنون این بلا در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.

اسپوتنیک: آیا قربانیان سلاح های هسته ای در کوزوو یا عراق سعی دارند به دادگاه مراجعه کنند؟
واگنر: تاکنون هیچ تلاشی در کوزوو و عراق صورت نگرفته است. در حال حاضر در کوزوو، گروهی از وکلا مدافع در حال کار بروی دعوی علیه ناتو هستند. حدود دو هزار سرباز ایتالیایی که در عراق و کوزوو مستقر شده بودند و سپس 109 نفر به سرطان مبتلا شده و درگذشتند — این معلومات اثبات شده است. خانواده های 16 نفر سرطانی از میان این 109 نفر به دادگاه های ایتالیا مراجعه کرده و در محاکمه شرکت کردند. دادگاه ها به دولت ایتالیا یا وزارت دفاع کشور دستور دادند که خسارات را جبران کنند. مبالغ جبرانی از 200 هزار تا یک میلیون و 400 هزار یورو بود. وزارت دفاع آلمان به طور مداوم هر ربطی با آن جریان را انکار می کند. سربازان آلمانی در افغانستان و کوزوو مستقر هستند. در مجموع، حدود 100 هزار سرباز آلمان در افغانستان خدمت کردند و ما متوجه شدیم که حدود 30٪ از کسانی که از آن کشور بازگشتند دساخوش تاثیر اورانیوم ضعیف شده بودند. اگر آنها ازدواج کنند و فرزند به دنیا بیاورند، خطر بزرگ است که کودکان شان نواقص مادرزادی خواهند داشت. این کودکان همان مواد سمی را در DNA خود خواهند داشت که پدر و مادرشان دارند و این مرض در طول چندین نسل ادامه خواهد یافت. در آمریکا 600 نظامی به دادگاه مراجعه کردند. مطمئنا ایالات متحده سعی خواهد کرد تا تصویب تصمیمات مربوطه تا حد امکان به تاخیر انداخته شود و امیدوار است که حل و فصل "بیولوژیکی" این قضیه صورت بگیرد — یعنی همه شاکیان ساده بمیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала