محاکمه افراد متهم به قتل خاشقجی باید علنی باشد

© AP Photo / Hasan Jamaliخاشقجی
خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان اگر فکر می کند که روند قضایی فعلی با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد، سخت در اشتباه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»،  دادگاه قتل خاشقچی در عربستان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام های فراقضایی در خصوص دادگاه متهمان به قتل خاشقجی گفت:«محاکمه غیرعلنی افراد متهم به قتل جمال خاشقچی در عربستان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد و باید علنی برگزار شود.

وی از عربستان خواست تا نام متهمان را اعلام کرده و اطلاعاتی در خصوص سرنوشت 10 متهم دیگر در این پرونده منتشر کند.

کالامارد در توضیح درخواست خود گفت:«دولت عربستان اگر فکر می کند که روند قضایی فعلی از نظر منصفانه بودن و تطابق با استانداردهای بین المللی و اعتبار احکام آن جامعه جهانی را راضی می کند، سخت در اشتباه است.»

خاشقچی روز دوم اکتبر سال 2018 در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفته بود، توسط عوامل سعودی به قتل رسید. عربستان ابتدا قتل وی را انکار کرد اما در نهایت به آن اعتراف کرد. دادستان عمومی عربستان 11 مظنون را در این پرونده تحت پیگرد قرار داده اما نام آنها را منتشر نکرده است. پنج نفر از این مظنونان به اتهام صدور فرمان قتل و ارتکاب آن با اعدام مواجه هستند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کشورهای غربی معتقد هستند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را داده است. سعود القحطانی مشاور دربار سعودی مهره ای کلیدی در قتل این روزنامه نگار است اما او جزو 11 نفری نیست که محاکمه غیرعلنی آنها در حال برگزاری است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала