گزارش و تحلیل

خیریتی که در بلایا هست

© REUTERS / Tasnim News Agencyخیریتی که در بلایا هست
خیریتی که در بلایا هست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها ایران مجددا شاهد بلایای طبیعی می باشد، بلایایی که مجددا نام ایران را در صدر اخبار جهان قرار داده، خداوند متعال در قرآن می فرماید : "عَسَی انْ تَکرَهوا شَیئاًوَهُوَ خَیرٌ لَکم".

برخی خسارت ها مخصوصا خسارت های مالی قابل جبران است اما در مورد خسارت های جانی که دیگر باید دید چه مصلحتی در آن است.

در برخی شرایط اتفاقاتی برای ما پیش می آید که ما از عواقب آن بی اطلاع هستیم و شاید خداوند به دلایلی مصلحت دیده چنین اتفاقی برای ما پیش آید تا از مصیبت های بزرگتر جلوگیری شود.

ولی اگر بخواهیم به روی دیگر سکه نگاه کنیم می توانیم بگویی سیل های اخیر همه را بر آن داشته که به چند نکته توجه داشته باشند:

سیل در ایران، فرصت طلایی ذخیره آب - اسپوتنیک ایران
سیل در ایران، فرصت طلایی ذخیره آب

1 – امکانات وبودجه رسیدگی به بحران ها در ایران بسیار کم است در حالی که تقریبا سالانه شاهد آن هستیم که ایران با انواع بلایای طبیعی متعدد مواجه می باشد و فقط سر به زنگاه همه به فکر حل بحران ها می افتیم و وقتی که سر و صدا بخوابد همه فراموش می کنند که این کشور بحران خیز است و باید به امکانات و بودجه مرتبط با رسیدگی به بلایای طبیعی توجه خاصی داشت.

وهنوز مشکلات بلاهای سابق حل نشده کشور با بلاهای طبیعی جدید مواجه می شود.

2 — تا به حال همه سیاست های شرایط حوادث غیر مترقبه مبنی بر تلاش برای عبور از بحران ها بوده در حالی که باید سیاست های ما مبنی بر آمادگی برای مواجهه با این بلایا باشد و این بحران ها شاید اخطار و یا تمرینی باشند برای بحران های بسیار بزرگتر و فاجعه بار تر.

3 — در بسیاری از بحران های طبیعی این نیروهای مسلح سپاه و ارتش و بسیج هستند که مجبور می شود در خط مقدم مقابله با این بلایای طبیعی قرار گیرند در حالی که ما باید یگان های ویژه مردمی آماده برای مقابله با حوادث غیر مترقبه داشته باشیم و نیروهای مسلح فقط به عنوان پشتیبان وارد عمل شوند نه به عنوان نیروی اصلی.

4 – وقت آن رسیده در ماجرای تشکیل و عملکرد شوراهای شهرها و روستاها تجدید نظر جدی شود، چون در بسیاری از موارد بحران چه از قبل چه در حال حاضر یکی از اصلی ترین دلایل بحران در حوادث غیر مترقبه تصمیمات غیر کارشناسی این شوراها بوده که منجر به تخریب ویا حتی فروش منابع طبیعی جهت تامین برخی منافع شخصی و یا غیر کارشناسی بوده و همین تصمیمات عامل اصلی بسیاری از بحران ها در سرتاسر کشور بوده.

نظارت امروزه بیشتر بر شوراهای شهرها می باشد در حالی که عامل اصلی بحران ها در بسیاری از موارد شوراهای روستاها هستند که دور از چشم نظارت ها اجازه تخریب منابع طبیعی و یا تصرف وساخت و ساز های غیر اصولی را می دهند و یا حتی خودشان به دلایلی اقدام به تخریب منابع طبیعی ویا سدهای سنتی و طبیعی می نمایند.

جناب آقای روحانی امروز در سفر به استان گلستان مورد نوکیسگان جهانی صحبت می کرد و شاید این سخنان ایشان را باید به نوکیسگان داخلی هم تعمیم داد و شاید هم این امتحانهای الهی برای این است که به ما گوشزد کند که در مقابل اینها باید کاری انجام داد.

در بسیاری از روستاها امروزه اعضای شوراها به جای اینکه به دنبال خدمت به مردم باشند تصور می کنند که مالک اموال عمومی هستند وبه خود اجازه می دهند در اموال عمومی دخل و تصرف کنند.

5 – مدیریت بحران ها امروزه دیگر نباید بصورت سنتی باشد بلکه باید بصورت مدرن و نوین باشد و کارشناسان متخصص باید برای هرگونه حادثه مترقبه ای برنامه ریزی مشخص داشته باشند ، حتی اگر آن حادثه رخ ندهد، در حالی که مشاهده می کنیم که همه منتظر می مانند تا حادثه پیش بیاید بعد فکر کنند در مقابل آن چه کار کنند.

6 – در هر جای جهان که باشد حوادث غیر مترقبه پیش می آید و هیچ دولتی هر چه قدر که امکانات داشته باشد نمی تواند جلوی آن را بگیرد اما به هر حال می توان تلاش کرد با پیش بینی های صحیح حد اقل خسارات انسانی که قابل جبران نیست، کمتر باشد و این ماجرا توجه همه را به سمت سازمان های مرتبط مثل سازمان هواشناسی و یا مراکز تحقیق دانشگاهی و… جلب می کند که باید به آنها توجه ویژه ای گردد و امکانات و توانمندی آنها را تقویت کرد تا بتوانند بصورت علمی اتفاقاتی را که در راه است را پیش بینی کنند.

سلفی با سیل، پدیده جدید روزهای اخیر در ایران +ویدئو،عکس - اسپوتنیک ایران
سلفی با سیل، پدیده جدید روزهای اخیر در ایران +ویدئو،عکس

7 — در حوادث اخیر رسانه های اجتماعی به همان نسبت که در اطلاع رسانه موثر بودند در به اشتباه انداختن مردم تاثیر بسزایی داشتند و بسیاری از مردم با استناد به اخبار غیر مستند و یا آموزه های منتشر شده در رسانه های اجتماعی به دام سیل افتادند، حتی بسیاری هم به دلیل اینکه می خواستند برای رسانه های اجتماعی خوراک تهیه کنند در دام سیل افتادند و زخمی و یا کشته شدند.

8 – سالهاست ایران با خشکسالی مواجه است، امسال ایران با ترسالی مواجه شده و خوب شاید هم این یک هدیه الهی برای ایرانی ها باشد که سال آینده هم کمبود آب نداشته باشند هم اینکه محصولات کشاورزی شان افزایش یابد و کشاورزی و دامداری ایران بتواند با تحریم های ظالمانه بر علیه ایران مقابله کند، و خوب طبیعتا در برخی مناطق کشور که به دلیل خشکسالی با آلودگی هوا مواجه بودند مشکلشان حل شود. شاید این یک امتحان الهی باشد تا فرصتی به ایرانی ها داده شود تا بلکه از این امکان برای مقابله با تحریم ها مواجهه کنند و حد اقل در مورد غذا نیاز به خارج نداشته باشند.

توجه داشته باشید کافی است قیمت یک شیشه آب را با یک لیتر بنزین مقایسه کنید تا متوجه شوید آب حتی ارزشمند تر از نفت است.

9 – نکته قابل تامل در شیراز این بود که به دلیل وجود آب رو های قدیمی در زیر مجموعه پرسپولیس سیل فاجعه باری که دیدیم به این اماکن تاریخی آسیب نزد، همچنین در زمان زلزله در مناطق مختلف کشور مشاهده کرده ایم که خانه هایی که به سبک قدیمی به صورت سقف ضربی ساخته شده بود دور از آسیب بود و یا کمتر از حتی ساختمان های نوساز آسیب دید.

در بسیاری از مناطق ایران نیاکان ما به جای سد سازی قنات و آب انبار ساخته اند و احتمالا بر اثر تجربیاتشان متوجه شده اند که این قنات ها و آب انبار ها هم می تواند برای نگه داری آب استفاده شود و هم در زمان جاری شدن سیل در انتقال و جابجایی آب کمک کند.

با توجه به این مساله بد نیست نوعی تحقیق در زمینه تجربیات تاریخی ساخت وساز نیاکانمان داشته باشیم تا شاید بتوانیم از تجربیات آنها بهره بهینه ببریم وتوجه داشته باشیم که در برخی موارد شیوه های مربوط به دیگر کشورها شاید نتواند در ایران پاسخگو باشد و احتمالا ما هم نیاز به شیوه هایی خاص شرایط خودمان برای مقابله با بلاهای طبیعی خودمان داشته باشیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала